VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 1 januari 2015

Gott Nytt År!

Nytt år, nya tider.

Lyx
Jag lagade lyxmat igår. Vi brukar normalt gå på restaurang denna dag men första nyåret i lägenheten - och med en balkong högt upp och mot vattnet - fick det bli hemmamiddag. Då jag aldrig lagat - bara ätit - ankbröst tidigare så gjorde jag en sökning på internet. Hade en ide om sötpotatis som tillbehör eftersom man ofta har lite sött till anka. Fastnade till sist för ett recept på recepten.nu som jag hittade här. Och jag vore ju inte jag om jag inte gjorde om det lite...vintipset till fick däremot duga - passade också bra till maten - sedan jag kontrollerat att sockerhalten inte översteg 3gr/liter. Ni anar inte vad ofta vinerna har höga sockerhalter...

Menyn

Dry martini med heta mandlar

Ceviche på pilgrimsmusslor och lax
Champagne

Ankbröst med sötpotatispure, sötsyrlig rödvinssky och sallad med hasselnötsdressing 
Saint cosme cotes-du-Rhone 74503

Chokladdoppade jordgubbar 
Champagne

Tolvslaget
Löjromssnittar
Champagne  

Dimma
Tolvslaget bjöd på dimma...de fyrverkerier vi tänkt se över hela staden begränsades till det som skjöts upp nere vid vattnet...nåja, snittarna var goda i alla fall!

Ankbröstet
Jag stekte nästan enligt anvisningarna, inte riktigt lika länge, utan vände på bröstet när fettkappan blivit knaprig. Körde det i ugnen till 55 grader, sedan fick det vila dryga fem minuter i folie innan jag skar upp det. Blev absolut perfekt! 

Skyn
Jag använde egen kycklingfond och rött vin (inte matlagningsvin), lät lite timjan koka med. Sedan silade jag av lök och kryddor och blankade av med en rejäl smörklick innan servering.

Sötpotatispure
Hade med blomkål i koket. Kokade allt mjukt, hällde av vattnet, mixade med grädde och smakade av med salt och peppar. Väldigt, väldigt enkelt! 

Sallad
Mangoldskott med balsamvinäger, olivolja och rostade, hackade hasselnötter, enkelt men oj så gott! 

Bilder

Dry martini. Lite glitter också!

Ceviche. Fräscht och gott.

Nyårsaftonens höjdpunkt. En middag som åts med andakt. En av årets bästa middagar faktiskt.

Tolvslaget. Snittar på smörstekt mandelbröd med smetana och kalixrom. Mums!

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er! 






Inga kommentarer: