VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 27 augusti 2012

Lime- och balsammarinerad kycklingfilé

Bröstet (filén) av den ekologiska kycklingen vägde med skinn ca 200 gram vardera. De och vingarna (mycket mat på vingarna med, de vägde 100 gram styck!) la jag i lime- och vinägermarinad för att senare ugnssteka till middagen. Den här smaksättningen på kycklingen brukar alla gilla, barn som vuxna.


Lime- och vinägermarinad till ca 4oo gram kyckling

2 msk pressad limesaft (ca 1 lime)
1 msk röd balsamvinäger
1 msk tamarisoja (jag använder en ekologisk utan vete och socker.)
Chili exploisons

Strö lite chili exploisons över kycklingen, rör ihop marinaden och slå den över. Låt den stå i kylen, gärna ett par timmar. Ta fram den en stund innan tillagning så den inte är för kall.

Ugnsstekningen

Sätt ugnen på 175 grader
Ta upp kycklingen ur marinaden, men spar marinaden.
Bryn kycklingen i stekpanna så den får färg, lägg över den på ett smort ugnssäkert fat.

Blanda:
2 dl vispgrädde
1 dl kycklingbuljong
Marinaden

Salta på kycklingen och slå över sås/marinadblandningen.
Ställ in i ugnen och låt den stå ca 25 minuter. Kontrollera så den är genomstekt.

Få ingredienser men väldigt gott!

Nu ska den få dra åt sig smak innan ugnen!


Vet inte om det är inbillning men ojoj vad god kycklingen blev! Ekologisk plus en mästerkock som är tillbaks, hehe! Skämt åsido, riktigt saftig och god filé. Jag tror
ju på lyckliga djur...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Mmm... balsamvinäger är så gott! Jag använder det väldigt ofta! :)
Kram kram
//Lana

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Åh, vad gott det ser ut!