VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 18 juli 2012

Pastasallad!

I mitt förra liv så gjorde jag en pastasallad vi alltid åt till grillat – nästan alltid – efter ett recept från Allt om Mat någon gång på åttiotalet. Många vänner har fått det receptet! De sista åren gjorde jag om det lite – moderniserat – men den var fortfarande lika god! Den innehåller konserverad svamp och sparris och det är kanske normalt något jag skulle avstå ifrån, men det är så gott i den här salladen att jag fortsatt använda det!

Men nu äter jag inte pasta. Och vad ska jag ersätta pastan med? Har varit inne på zucchini. Det skulle nog gå. Men jag bestämde mig för att göra LCHF-pasta. Färskostreceptet, ni vet. Spritsade ut strängar på plåten och gräddade, klippte de i bitar och kokade och sköljde de kalla i kallt vatten. Jag låtsades helt enkelt att det var pasta. Använde de i min sallad och fick högsta betyg, till och med av sonen! Jag blev mycket nöjd!

LCHF-pasta 1 plåt

4 ägg
125 gram färskost
½ dl fiberhusk
Lite salt

Vispa äggen poröst, tillsätt färskost, husk och salt och vispa ordentligt.
Häll/skeda smeten i en stadig spritspåse, klipp ett litet hål och spritsa ut strängar på en bakplåtpappersklädd plåt, lägg ett till papper över och grädda 12-15 minuter i 150 grader. När de svalnat, klipp de i små bitar, koka de någon minut i lättsaltat vatten och skölj de sedan kalla i ett durkslag. Låt de rinna av.

Utspritsade strängar till pasta som ska gräddas i ugen

Klippta i bitar, ska kokas några minuter

Dressingen till salladen

5 msk majonnäs
1 dl creme fraiche
1 msk olivolja
1 msk vitvinsvinäger
1 tsk dijonsenap
1 pressad vitlöksklyfta
5 soltorkade tomater (ej inlagda) strimlade
1 tsk torkad oregano
1 tsk torkad basilika
Lite cayennepeppar
Salt, peppar

1 liten burk skivad svamp
1 liten burk stångsparris som du skär i bitar
1 litet rött äpple, skalat och rivet (valfritt men det gör sig bra till osten!)
100 gram grovt riven fetaost eller getost

Blanda allt till såsen i en bunke, smaka ev av med salt och peppar. Blanda i svamp, sparris, äpple och ost. Blanda ner LCHF-pastan.

Den här salladen är hur god som helst till en grillad köttbit! Vill man ha en utflyktssallad kan man använda den som den är eller blanda ner bitar av grillad kyckling eller bitar av något grillat eller kasseler eller… något man tycker om!



1 kommentar:

Unknown sa...

Vilken bra idé att spritsa degen så att det blir som en rund pasta! Annars brukar jag kavla ut degen tunt och sedan grädda... Det ska jag testa till pastasallad! Tack tack för tipset! :)
Ha en toppen dag!
Kram
//Lana