VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

fredag 6 juli 2012

Ostplättar

I går så slog vi till med oxfilé - vi var bara två hemma - och jag blev sugen på ostplättar till det. Originalet har jag hittat i Anna Halléns kokbok "LCHF för kvinnor". De är lite meckiga att göra, men när jag bara gjorde två stycken denna gång så gick det mycket lättare.

Maken gjorde sin pytte-sallad, där han skär grönsakerna i små, små tärningar. Orka, men jag älskar det! Vi fuskade och hade köpt färdig bearnaise, jag försökte helt enkelt ta den som var med minst tillsatser. Vi hade också kvar lite basilikakräm från dagen innan, den var lika god nu. Smetana var jättegott, nästan lite smörig smak! Så jag har köpt en ny burk, hehe.

Älskling, kan du duka ute?

Här har de precis börjat puttra i kokosoljan

Och nu ska de strax ätas...men den här fotografen? Man ser knappt skillnad, ju!


Ostplättar 2 st

3 dl riven ost (jag använder oftast prästost, 31%)
1 ägg
chili exploisons eller cayennepeppar

Blanda allt i en bunke, forma två bollar som du sedan steker på medelvärme till de fått fin färg. Jag tycker det är lättare om man gör bollar av smeten för de håller ihop bättre när de flyter ut. Stek de på båda sidor. Lyckas man riktigt bra så blir de lite knapriga längst ut i kanten.

Inga kommentarer: