VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 27 september 2012

Rostbiff

Det här är ett recept jag haft i tjugo år ungefär. :) Eftersom tidningen Allt om Mat lärde mig laga mat (japp, prenumererat sedan 1985 när första barnet föddes och jag liksom blev tvungen lära mig/börja laga mat...) kommer det förmodligen därifrån; nu finns det nedskrivet i en gammal skrivbok med tre (3) andra recept...

Men det är ett bra recept, användbart till olika köttbitar, oxfilé till festen, biff går bra också! Om jag använder fläskfilé tar jag vitvinsvinäger istället.

Kräver lite planering, såklart, men när det väl ligger i kylen så är nästan hela jobbet klart! Jag ska bjuda på den på söndag, bra dag att ha sina egna "halvfabrikat" på...

Marinerad rostbiff

Krydda rostbiffen, ca 1 1/2 kg med salt och peppar. Stick in en köttermometer och stek i ugn, 125 grader, till den innertemperatur du vill. Jag vill ha rosa, låter den inte gå över 60 grader!

När köttet är klart, ta ut det och blanda ihop marinaden:

1 1/2 dl soja
1/2 dl rödvinsvinäger eller balsanvinäger
1 msk honung - valfritt
3-4 pressade vitlöksklyftor
1/2 msk grovt krossad svartpeppar
1/2 msk torkad timjan (eller en knippe färsk!)

Lägg det varma köttet i dubbla plastpåsar och häll över marinaden. Knyt igen påsarna, lägg i en bunke och ställ kallt i kylskåpet. Låt marinera i två dygn, vänd på köttet ett par gånger.

Servering: ta upp köttet och skiva det tunt. Sila marinaden. Koka upp den och blanda med crème fraîche, låt puttra en stund.

Smaka av och servera till köttet.

Kött som steks i låg temperatur blir fint rosa i färgen och blir saftigt och gott. Men låt inte innertemperaturen gå för högt! Kryddorna till marinaden ligger och väntar. På söndag ska vi njuta av köttet.

Ja, så är det fredag i morgon - igen...visst skriver jag samma varje torsdag? Fast i morgon ska jag inte laga mat, vi ska gå på restaurang med grannarna. Skönt, faktiskt.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Wow, vilket häftigt recept! Det ska jag absolut testa till någon festlighet framöver! :)
Ha en underbar kväll!
Kram kram
//Lana

Sonja Kidron sa...

Vad gott med rostbiff! Och perfekt med kött som liksom sköter sig själv största delen av tiden! :)

Ha en riktigt fin fredag!
/ Sonja