VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 1 september 2012

Teknik och fredagsmiddag

Vi har lite problem med tekniken i huset. Allt tack vare min i-Pad.
En trådlös router inköptes av sonen för att jag skulle kunna köra trådlöst (utan i-Phonen, det är också en möjlighet) hemma, lätt och enkelt, bara att slå upp paddan och - vips! - inne!

Haha! Inte i detta hem. För här så fungerar antingen stationära datorn men då vill inte paddan. Eller så går paddan klockrent men då vill inte datorn. Och sonens dator nere går långsamt eller fungerar inte. Igår ville inget. Nu går stora datorn.

(Jag tror att gammeldatorn är sur för att den fått konkurrens av en ny, ung och snygg pryl. Saker har visst känslor.)

Eller också är det något med mig och Apple.

Anyway, igår så var min tidiga fredag även om jag kom iväg lite senare - det är ring i telefoner och spring i mitt kök nu pga något kul som kanske ska hända - och när jag kom hem så körde jag på i rasande fart! Förberedde en rättikagratäng, dammtorkade och städade toaletten och renbäddade sängarna iklädd gympakläder för att snabbt hinna till fredagsgympan. Lämnade dammsugningen åt maken så när jag kom hem från Friskis - nygympad, nybastad och nyduschad - var allt rent och fint och vi kunde sätta igång med (sen) middag.

Hade tagit fram lammkotletter, de stekte jag, att grilla i detta eviga regn, orkade inte. Maken gjorde ett olivsmör enligt mina instruktioner - lite inspirerat av tapenade - och så fixade vi en liten salsasallad. Vi öppnade en flaska vin och sedan satt vi i värmeljusens sken och åt och pratade länge. Mysig fredag.

Oliv- och sardellsmör 2 pers

50 gram rumsvarmt smör
10 urkärnade svarta oliver
1 vitlöksklyfta
1 sardellfilé

Hacka allt fint och blanda med smöret. Forma en "rulle" i plastfolien och lägg kallt till servering. Sardellen och oliverna ger sälta så smaka av om salt behöver tillsättas.

Salsasallad kallar jag tomat, paprika och gurka som vi finhackar och blandar ihop och skvätter balsamvinäger och dräller olivolja över. Det är faktiskt makens idé, detta finhackade.

Nu ska jag först försöka få igång paddan - har bilderna till detta inlägg där - och sedan börja tillverka lite plocktapas som vi ska äta till middag ikväll.

3 kommentarer:

Sonja Kidron sa...

Oh, oliv- och sardellsmör, du, det låter fantastiskt gott! :) Härligt saltigt och smakrikt!
Kan tänka mig att det är super även med fisk!? :)

monkan sa...

Ja, säkert gott till fisk! Torsk och oliver är faktiskt en bra smak-kombo!
Trevlig helg/M

Unknown sa...

Oh, vilken god mat och vilken mysig kväll ni hade! Underbart!
ha en fin söndag!
Kram kram
//Lana