VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 19 september 2012

Köttgryta

I helgen handlade jag lite - eller mycket - råvaror för att ha till veckans middagar. Storhandling är inget vi längre kör fullt ut som vi gjorde förut när vi var fler i familjen och behövde vara lite mer organiserade. Det är rätt skönt nu kunna vara flexibel, ändra sig lite, vilket vi gör hela tiden...jag ska träna, maken ska se match, sonen käkar på stan. Det här systemet bygger på att det finns matlådor i frysen som vid behov kan tinas och värmas, typ. Just matlådorna lyckas vi (jag) rätt bra se till att det finns lager av!

Anyway, då i affären köpte jag högrev. Grytkött. Det perfekta grytköttet påstår jag, för det har fett i och blir saftigt och gott. Jag gjorde en basgryta, delade den i två, en låda i kylen och den andra i frysen. Perfekt. I dag lagade jag en variant på Bouf bourguignon (tror jag...) som jag åt tillsammans med sonen och hans kompis T, maken är på hockey. Kommer bli mycket hockey nu när sommaren är slut...

Basgryta 6-8 pers

1,3 kg benfri högrev i bit
Gul lök eller purjolök
(rött vin, valfritt)
Vatten
Salt, peppar

Skär högreven i ca 3 cm tärningar. Bryn de i omgångar i en stekpanna och lägg över i en stekgryta. Salta och peppra. Slå på rödvin om du vill, ca 2 dl och vatten så det precis täcker. Lägg med bitar av lök. Du kan också ta med två buljongtärningar eller lite fond om du vill.
Låt allt koka upp, sänk sedan värmen, lägg på ett lock och låt allt stå puttra minst 1 1/2 timme, köttet ska bli mört och man ska nästan inte behöva använda kniv! Om det behövs låt grytan puttra mer. Segt kött i grytan gör ingen glad.

Smaka av om du behöver salta mer. Dela upp grytan i två lådor och du har bas till två måltider! Ha, vad bra!

Bouf-gryta 3-4 pers

Halva basgrytan
Kantareller, så mycket du nämns...
1 paket bacon
1 dl vispgrädde
Timjan

Rensa kantarellerna och dela i bitar. Stek de i smör.
Dela baconet i mindre bitar och stek de knapriga. Låt de rinna av på hushållspapper.
Värm grytan, krydda med lite timjan. Häll i grädden och svampen och låt det puttra medan du gör i ordning det du ska servera till, t ex blomkålsris.
Precis innan servering lägger du i baconbitarna.

Det är inte så mycket fett i grytan, jag ville inte ha den alltför gräddig i smaken. Så därför tog jag en jättestor smörklick i blomkålsriset. Oj, oj, vad gott!

1 kommentar:

Sonja Kidron sa...

Mmm, gryta är verkligen höstmat och så gott!! :)
Ha en härlig torsdag!
/ Sonja