VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 23 december 2012

Rödkål

I går lagade jag kryddig rödkål att ha som gott tillbehör på julbordet. Är dålig på grönsaker på julbordet, av gammal vana antar jag. Nu är det ju nya tider på Lilltäppan och grönsaker tillhör måltiderna på ett helt annat sätt!

Inspirationen till denna rödkål kommer från Santoshas veganblogg. (www.santoshasveganblogg.blogspot.se)

Kryddig rödkål till julbordet

7 hg kg rödkål
1 hackad rödlök
1 äpple i klyftor
1 tsk krpkorn
1 tsk hela nejlikor
4 lagerblad
1 dl rödvin
1/2 dl röd balsamvinäger
(Honung)
Smör

Lägg en rejäl klick smör i en gryta.
När det blivit varmt, lägg då i allt utom vin och vinäger och fräs en stund.
Häll på vin och vinäger och koka upp. Rör hela tiden så inget bränns.
Sänk värmen och sjud sedan under lock från 30 minuter till 2 timmar beroende på hur mjuk du vill ha kålen. Rör då och då. Min puttrade den långa tiden.
Om du vill ha den sötare kan du smaksätta med honung. Det går också bra ha med t ex russin eller torkade aprikoser men för mig räckte sötman från äpplet!

Det blev otroligt gott och jag kan knappt bärga mig till ikväll när den ska smakas av med skinka och köttbullar!

Dan före dan - snart är det över.

Inga kommentarer: