VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 16 december 2012

Gick inte som jag ville


Hej och hå snart är det jul..? Tredje advent...

Idag fick familjen vänta på middagen. Jag testlagade gnocchi, det tog tid och det gick inte som jag hade tänkt...Även solen har sina fläckar så...varsågoda, ett misslyckerecept!

I min slitna receptpärm har jag ett recept på ricottagnocchi nedskrivet. Det innehåller bl a ricottaost och vetemjöl. :) Det går ju inte! Har försökt experimentera fram ett alternativ utan gluten. Och när jag handlade, tror ni jag köpte ricottaost..? Nä, just det, jag kom hem med mascarpone. Så...

Färskostgnocchi eller något...

250 gram mascarpone
(1 vitlöksklyfta, pressad, om du vill)
1/2 dl mandelmjöl
1/2 dl kokosnötsmjöl
1 tsk fiberhusk
2 äggulor
1 knapp tsk salt och ett par vrid på pepparkvarnen

Lägg allt i en bunke och vispa ihop med elvisp till en deg. Vira in den i plastfolie och låt den vila i kylskåp någon timme.

Rulla rullar av degen, ca 2 cm diameter och skär ca 1 cm bitar tjocka bitar. Tryck mönster med en gaffel på varje bit.

Så långt gick allt bra. Degen hade bra konsistens - lite kletig men jag tog lite extra kokosmjöl på skärbrädan när jag rullade de. Jag kokade upp vatten och la ner några gnocchisar i det sjudande vattnet varpå de direkt löstes upp till gegga.

Hmm. Då satte jag igång ugnen på 150 grader, la de kvarvarande gnocchisarna på plåt med ett bakplåtspapper över, som när man bakar LCHF-pasta i ugnen. Där fick de stå i 30 minuter sedan stängde jag av ugnen, plåten fick stå kvar i ugnen till jag var klar med det jag tänkt servera till; en snabb gryta med lamm, tomater och chili. Som reservtillbehör gräddkokade jag lite vitkål också...

Gnocchisarna blev förstås inte gnocchisar. De blev små kakor, lite mjuka inuti. Förvånansvärt goda, hehe, och vi åt de till köttgrytan utan problem men gnocchi var det inte...Till soppa, kanske? Om man ids pyssla med de, vill säga!

Mätta och belåtna blev vi i alla fall...




Såg snygga ut innan ugnen, då såg de faktiskt ut som gnocchi mina små kakor!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jo, men du har ju uppfunnit ett gott recept som du kan döpa till Monkan-gnocchi! :)
Det lätt jättegott! :)
Ha en fin måndag!
Kram
//Lana

monkan sa...

Hehe, trial and error...jag ska hitta en lösning nån gång...
Kram /M

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Det är kul att uppfinna och prova... sen att det inte alltid blir som man tänkt sig behöver ju inte vara dåligt.

monkan sa...

Ja det är det! Detta var inte mitt första gnocchi-försök...men inte det sista heller! :)
/M