VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

fredag 21 december 2012

Ett julbröd

Ett lite juligare bröd

Allt ska var jul, även brödet. Men snart är det över. Förut, i mitt gamla liv, bakade jag ett julbröd till första advent och sedan hela december. Det var julmust i spadet, det var farin och russin och ingefära, nejlikor och pomerans. Det avnjöt jag gärna med leverpastej eller, såklart, julskinka och söt senap. Dessutom alltid tillsammans med julmust, decemberdrycken av de alla. Nu, nu nöjer jag mig med lite aprikoser i brödet...i LCHF-brödet...

Julbröd, 1 form

2 1/2 dl mandelmjöl
1 dl bake pro
1/2 dl kokosnötsmjöl
1/2 dl sesamfrön
1 dl valnötter, grovt hackade
3 msk fiberhusk
1 tsk mald nejlika
1 tsk mald ingefära
5 torkade, gärna ekologiska, aprikoser, skurna i små bitar
1 dryg tsk bikarbonat
1 tsk salt
6 äggvitor
3 dl gräddfil, filmjölk eller youghurt

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Vispa äggvitorna hårt med elvisp.
Rör ner gräddfilen ordentligt i de torra ingredienserna och rör därefter ned äggvitan, med rejäla men försiktiga rörelser, arbeta in den ordentligt.

Häll/skrapa ner smeten i en smord/bakpappersklädd avlång brödform. Jag använder bakplåtspapper i formen för då är det lätt lyfta ur brödet sedan det svalnat.

Grädda i nedre delen ca 60-75 minuter, brödet ska kännas "lätt".

Varje tugga som kommer åt aprikosen, mmm...jag som inte åt nötter för ett år sedan - tyckte inte om - kan tycka att valnöt är ganska dominant i smaken, å andra sidan tyckte jag det om mandel för bara ett halvår sedan...hehe. Viktigt är att själv veta om man kan äta aprikoser eller ej utan att triggas!
Det här brödet tror jag ändå passar bra med en skiva julskinka på!



Inga kommentarer: