VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 4 december 2012

Kycklinglever

Ibland lyckas jag bättre än vad jag tänkt med maten. Ett bra exempel är när jag skulle laga kycklinglever häromdagen. Vi råkar vara sväldigt förtjusta i lever på Lilltäppan. Klassiskt är äpple och curry, men just då kändes det tråkigt...en tanke på en upphottad version tog fart i min hjärna och så blev den här varianten till. Det blev så gott så vi lät när vi åt, alla tre, ni vet, mmm, ååå, aaa, mmm osv. Kul. :)

Kycklinglever à la Asien, 4 pers

450 gram kycklinglever
1 äpple
1 paprika
1 röd lök
1/2-1 msk röd currypasta
1 msk fisksås
1/2 msk sojasås
400 ml kokosmjölk

Finhacka paprika och rödlök. Riv äpplet grovt på rivjärn, skalet kan vara kvar.
Skär levern i mindre bitar.
Fräs paprika, lök och äpple i smör eller kokosfett, tillsätt currypastan och rör om.
Tillsätt levern, sojan och fisksåsen. Fortsätt fräs till allt fått färg, tillsätt kokosmjölken.
Låt allt koka 10-15 minuter eller till dess att levern är genomstekt.

Vi åt blomkålsmos till, det är alltid gott, men stekt vitkål/zucchini hade passat bra också. Eller förstås blomkålsris!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det här receptet sparar jag! För det är precis recept som är skapat speciellt för mig!?! :)
Jag älskar också lever! Det är såååå gott och nyttigt!
Jag brukar också göra leverbiffar... :)
ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Lana: jag tänkte på dig när jag åt det, måste varit kokosmjölken! Fattar inte att jag inte använder det oftare, gillar ju det jättemycket!
Å leverbiffar det var längesedan jag åt! Gjorde det ofta när barnen var små! (hela min familj gillar lever)
Kram /M