VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 6 december 2012

Laxpaj till mattläggarna

Det har varit en krånglig vecka på Lilltäppan och även i den stora staden med (ett årligt återkommande) snöoväder som lamslog det mesta. Suck.

Åtta Ikea-stolar har jag sålt via Blocket - älskar Blocket - de hämtades i tisdags, igår skottade jag hela - menar hela! - uppfarten, vilket jag för övrigt aldrig mer tänker göra. I kväll har vi lagt en heltäckningsmatta i gästrummet. Wow, 70-tal, eller? Vinleveransen från Vinlådan kom - ringde på dörren just när vi var i ett kritiskt läge med mattpassning - nöjd ändå över vinet, rapport kommer senare (jag ska ju bli vinnörd). I morgon kommer bäddsoffan och i helgen ska jag sy gardiner och kuddar när maken fixar golvlisterna.

Gästrummet ska dessutom innehålla en slags walk-in-closet, men vi väntar in ett extrapris på elfa (33% rabatt på bygg-Ole den femtonde..!) så...

Rörde ihop en laxpaj en kväll, perfekt att värma i mikron när tiden att äta middag är begränsad eftersom vi bygger och fixar!

Och jag, jag gör numera mina pajer utan skal...

Laxpaj, 4-6 pers

200 gr gravad lax
1 snackpaprika

6 ägg
3 dl turkisk yoghurt
3 dl vispgrädde
1/2-1 tsk salt
Cayennepeppar

1 liter riven fet ost med smak

Sätt ugnen på 125 grader. Smöra en pajform, ca 26 cm diameter, ta ordentligt med smör.
Skär laxen i bitar och strimla paprikan.
Lägg lite ost i botten av pajformen.
Fördela lax och paprika på osten, täck med resterande ost.

Vispa ihop äggstanningen, smaksätt med salt och cayennepeppar.
Häll försiktigt stanningen över pajfyllningen.
Grädda i mitten av ugnen ca 1-1 1/2 timme.

Gott att lägga i pajen.

Pajen håller formen bra om den gräddas på lägre värme och lite längre tid!


En lite hörna av gästrummet - mer kommer senare!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Gott med paj! Måste också prova använda gravad lax i pajen nå gång! tack för tipset! :)
Spännande med renovering! Väntar på bilderna! :)
Ha en toppen fredag!
kram kram
//Lana

monkan sa...

Jag har alltid använt gravad lax för i mitt tidigare liv, innan lchf, kunde jag inte äta rökt lax för jag fick ont i lilla magen...nu går det bra men jag gillar den gravade bättre!
Trevlig fredag!
Kram/M