VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 19 december 2012

Sur-Monkan handlar

Idag var kvällen när vi skulle handla maten inför helgen. Jag hade värsta listan utskriven, penna i beredskap för att pricka av så inget skulle missas. Kväll och kväll, vi åkte iväg efter halv sex och fick för oss att vi skulle ta systemet innan, fast systemet stängde sex så det hann vi inte. Nåja, ingen katastrof.

Sedan var det helt j-a utplockat i den stora affären. Laxen var slut, grönsakssorter saknades, grädden var slut...älgfärsen var slut och jästen var slut (jag ska baka julvört åt de andra till julafton...) men kom igen! Det här var den enda kvällen vi kunde handla..!

Jag blev helt klart irriterad. Började snegla mot godiset. Skärpte mig och vi betalade och gick till bilen. Bestämde att vi skulle åka till en annan stor affär. Lite skynda, skynda för jag ville hinna hem och frossa i Ernst jul - just nu försöker jag verkligen vilja ha jul. Går sådär. Men sur-Monkan blev lite glad för i den andra affären fanns allt det vi saknade. Och laxen var billigare, hehe. Och jag missade bara början av Ernst. Ernst, vad ska man säga? "Visst kan vi strunta i bilringarna när det är jul? Vi kan ta det sen, till våren eller så." säger Ernst och tittar gulligt i kameran. Kanske kan han göra "Ernst bantar" till våren? Programide, typ.

I morgon ska jag börja laga julmat och julgodis och julbröd och julkakor. Snart är det över.

Innan vi åkte och handlade åt vi middag. Ibland gör jag ju ostplättar som ersättning för t ex potatis, det är lite bökigt och har jag otur blir det bara ostmassa i stekpannan. Nu gjorde jag de i ugnen. Perfekt! Klara på 20 minuter och ruskigt goda.

Ostplättar i ugnen, 8 st

Sätt ugnen på 175 grader

6 dl riven, smakrik och fet ost
4 äggulor (alt två hela ägg, men jag spar på äggvitor till när jag bakar bröd...)
Cayennepeppar efter smak

Blanda allt i en bunke och forma åtta bollar. Lägg de glest på en bakplåtspappersklädd plåt, de flyter ut. Grädda i ugnen, mitten, 20 minuter. De ska få fin färg och bli lite knapriga utanpå.

Jag serverade ostplättarna till kalvfärsbiffar i gräddsås. Yummie!


6 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Förstår att du blev sur...jag skulle blivit tokig om inte grejerna funnits...Så jag hoppas för Ica maxi skull att det jag ska ha i morgon, finns!

Kram C

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Jag avskyr julträngseln men älskar julen. Jag blir galen på alla människor som ska ut i sista minuten och ändå är jag en av dem själv. :-)

Tur att ni hittade det ni skulle ha, det är aldrig kul att behöva jaga runt i affärer.

monkan sa...

Vi var kanske en dag för tidigt... Nu laddar nog butikerna för fullt! Det närmar sej ju!
Kram /M

monkan sa...

Hehe, lite så är det! Man glömmer liksom att det finns fler som ska handla...
Jag gillar jul från juldagen... :)
/M

Unknown sa...

Jag avskyr också när det är för mycket folk i affärerna!
Ostplättarna ser väldigt goda ut! Snor receptet! ;)
Ha en toppen dag!
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Och jag som bor i en stad där det alltid är folk överallt...vilket jag iof gillar, men ibland är de ivägen... ;)
Ostplättarna blev kanon höra i ugnen!
Kram /M