VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 22 december 2012

Fröknäcke med hasselnötter

Gjorde en sats fröknäcke i går kväll, dels ska vi äta ost ikväll och jag ska också ta med lite på julafton. Eller om jag får göra en ny omgång...Det är det perfekta kexet till ost eller till någon "gucka" eller helt enkelt istället för knäckebröd. Sprödare såklart men nyttigare. Jag gör ändå inte det allt för ofta för jag har lite, lite svårt sluta äta det...tror det är den här lyckan att få det knapriga att tugga på...krisp, krisp...

Jag gör det lite olika varje gång, min vana trogen så saknas ofta någon ingrediens...det gjorde det inte den här gången men ändå så bytte jag ut lite solrosfrön mot grovhackade hasselnötter; då blir det ett frö- och nötknäcke. Gott, gott sa hon som helt plötsligt älskar nötter...

Ursprunget till dessa fröknäcken kommer från Birgitta Höglund ( www.birgittahoglundsmat.wordpress.com ), jag gör de en aning annorlunda.

Frö- och nötknäcke, 1 plåt

1 dl solrosfrön
1/2 dl grovhackade hasselnötter
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl hela linfrön
3 msk fiberhusk
1 tsk flingsalt

1/2 dl kokosfett
2 1/2 dl hett vatten

Sätt ugnen på 150 grader.
Häll vattnet i en liten kastrull och lägg ner kokosfettet (som inte ska vara silverpaketet - det är inte ok! - utan en ekologisk, inte raffinerad variant!). Sätt plattan på mellanvärme och låt kokosfettet smälta ner i vattnet. Ta åt sidan.

Blanda alla torra ingredienserna i en bunke, häll över vatten/fettet och rör ordentligt tills allt blandats. Det tjocknar ganska snabbt, viktigt få ut fiberhusken fort.

Lägg ett bakplåtspapper på en plåt, häll ut frömassan och bred ut den över hela plåten med hjälp av en degspade.

Grädda i mitten av ugn, 30 minuter, ta ut plåten, dela med hjälp av degspaden massan i så stora bitar du vill ha, grädda sedan i 30 minuter till.

Stäng av ugnsvärmen och låt plåten stå kvar i ugnsvärmen minst 2 timmar eller över natten.
Det ska bli riktigt sprött, då är det allra bäst!

Idag har jag fått (hmm, fått..? Betalat.) nya jul-naglar, inte med rött utan med lite glitter! Och har haft nya spanska klänningen, japp, bestämde att det inte skulle vara en finklänning för då blir den liksom aldrig använd...

Nu står det kryddig rödkål och puttrar på spisen och ingredienser till tryffel har jag tagit fram. Hittade en enkel variant på tidningen Mat & Hälsas facebooksida.

Det närmar sig. Snart är det över.







Inga kommentarer: