VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 18 december 2012

Snabba fisken

Julen närmar sig med stormsteg, puh, den sista veckan innan julafton går på tok för fort, jag brukar inte hinna en bråkdel av vad jag tänkt...och då är jag ändå en hyfsat bra planerare...grejen i det är fallet är förmodligen att jag helst skulle vilja strunta i alltihop. Inga julklappar vill jag ska ingå - jag har inte gåvan att köpa presenter, nejnej, och ändå brukar det vara jag som får springa runt och fixa onödiga, dyra och snart bortglömda prylar den sista dagen bara för att den andra som tycker vi ska ha julklappar inte har ordnat några. Vill bara umgås och äta god mat med familjen. Tiden innan jul gör mig orolig och tung i sinnet...

Ändå jular jag. Pyntar med tomtar och julgranskulor, lagar mat till ett kompani fast vi bara är tre här hemma. Bakar julgott och lägger in sillar. Gravar lax och steker köttbullar.

Mitt i alla förberedelser ska middag lagas också. Tur då att jag äter LCHF för rackarns vilka snabba middagar man kan fixa!

Snabba fisken 4 pers

6 hg färsk fiskfile
3 dl vispgrädde
1/2 msk hackad röd chili
1/2 dl hackad dill
Salt och peppar

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en ugnsform.
Lägg i fisken i formen, salta och peppra,
Strö över chili och dill och häll över grädden.
Ställ in i ugnen, mitten och grädda i femton minuter.

Under tiden kokar du upp en påse fryst blomkål i lättsaltat vatten. Låt koka i 10 minuter, häll upp den i ett durkslag och låt den rinna av.
Tillsätt en rejäl smörklick och 1 dl färskost eller smetana. Mixa till ett mos.
Smaka av med salt och peppar och servera till fisken.

Låt någon annan duka och skära till en sallad medan du fixar fisk och mos och middagen står på bordet inom 20 minuter!

Men nu ska jag inte förbereda julen (morgondagens handlingslista är redan klar) utan flytta kläder från en pytteliten skrubb till en stor walk- in-closet. Hehe.

(Något har hänt med min teknik...när jag ska skriva på paddan i safari så går inte det längre...tidigare har den visat sidan som på vanliga datorn och jag har kunnat gå in och redigera, kunnat gjort allt utom att lägga in bilder...då har jag fått använda mig av applikationen blogger och gått lite fram och tillbaka, krångligt, ja. Och nu så visar den appen även i safariläget och för att skriva så får jag gå till den andra appen...och där kan jag inte gå in och länka, inte skriva under bilderna och inte kursivera och...förstod ni..? Hehe, jag är så sjukt oteknisk och gillar egentligen paddan istället för gammeldatorn för med paddan kan jag sitta överallt. Apple..? Hmm.)



4 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Känner samma sak med julen, vill bara att den ska vara över! Jag hatar att shoppa men jag älskar att GE saker och se glädjen när personen får sin sak. Det jag tycker är jobbigast är alla förväntningar på en och att det rycks och slits i en...man får aldrig fira jul som man vill...alltid är det någon som tar illa upp eller blir sur!

Du, jag fattade inget av det där teknikgrejset du babblade om, hehe ;) Jag vet inte ens hur jag länkar tillbaka till mina egna inlägg i bloggen, det du...

Håller med dig, med LCHF kan man snabbt göra en måltid! :)

Ha en fin kväll :)
Kram C

monkan sa...

Jag brukar komma tillbaka till mitt vanliga jag på juldagen när allt är över och jag bara kan njuta...jag är inte ens särskilt bra på att hitta på julklappar om det inte är så att de specifikt önskat nåt...skulle kunna tänka mig en variant på att alla köper varsin grej, förser med ett rim och sedan läggs allt inunder granen och delas ut. Typ. Just nu finns ingå småbarn, så...
Nä, jag fattar inte heller mitt teknikfel, hehe, men jag är lite sur över det. Säkert julens fel.
Kram/M

Unknown sa...

Samma här! Hatar den här stressen innan jul! Och det är inte ens vår tradition... men det är skönt att vi inte har några släktingar här i Sverige utan bara vår lilla familj! Det blir så mycket enklare då! :)
Ha en underbar onsdag!
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Å jag sim trodde jag var ensam... :)