VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 20 december 2012

Julsånger och (lite) julstök

Förberedelserna har startat. Laxen är gravad - på klassiskt norrländskt vis? - med kryddpeppar. Kryddpeppar är för mig en riktig julkrydda, jag har den i laxen, i köttbullarna, i sillen och i sillsalladen. Och hade jag gillat lutfisk hade den ingått i såsen...den går använda året om, hehe, på engelska heter den allspice och det måste väl betyda att man kan ha den till allt?

Gravad lax

1 kg laxfilé
4 msk salt
3 msk socker
2 tsk grovstött kryddpeppar
1 paket fryst dill

Dela filen i två rakt över. Blanda kryddorna, ej dillen.
Fördela kruddblandningen över laxen, sist dillen.
Lägg ihop de två bitarna med kryddsidorna mot varann och tjock sida mot tunn sida.
Lägg de i en plastpåse, lägg den i en liten form och ställ in i kylen. Vänd påsen morgon och kväll.
Efter två dygn är den klar. Skrapa av kruddblandningen, skiva upp den och gör färdigt små paket för frysen.
Frys i minst två, helst tre dygn.
Jag gör mindre paket eftersom vi inte äter upp allt samtidigt. Rätt perfekt ha i frysen. :)

Det går förstås frysa laxen innan gravningen också men jag gör alltid så här.

Citronlagen till citronsillen är klar och lagen till den inlagda sillen är klar. Tog just ut ett provbak på juligare bröd ur ugnen och satte in en ny omgång pepparkakscupcakes.

Allt detta inramat av julmusik. :) Älska julen. Snart är det över. Just nu lyssnar jag på Rod Stewarts julskiva och den låt jag gillar allra bäst på den är "Merry Christmas Baby" som han gör med CeLo Green. Rods raspiga röst och den bluesjazziga låten, me like! Annars är min favorittext Just D:s på låten Juligen. Klockren för en juldeppare som en annan. Vartenda ord stämmer.

Nu blir det Ernst på tv och sen är väl julen över? Men vad hände med mina muffins..? Lustigt de tog sig över ena kanten...allihopa. De lever.





Inga kommentarer: