VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 18 december 2012

En liten Jansson

På julen vill jag ha Jansson, ojoj vad gott det är. Nu blir det ändå en och annan potatis för mig under juldagarna, misstänker jag, så jag har provat göra en Jansson på rättika.
Jag tänker inte överdriva potatisätandet men det är gott till sillen. Ingår också i sillsalladen på Norrlandsvis, så då får Jansson bli potatisfri. Jag kan äta en och annan potatis utan att kroppen blir sur.

Janssons frestelse på Perssons vis

250 gram rättika
1 gul lök
2 dl riven ost, fet och mild
1 liten burk ansjovisfileer
2 + ev 1 dl vispgrädde
1/2-1 tsk salt
Peppar ur kvarnen
1/2 dl LCHF-ströbröd

Sätt ugnen på 175 grader.
Skala rättikan och strimla grovt.
Strimla den gula löken.

Smörj en liten ugnsform.
Varva rättika, lök, ost och ansjovisfileer, avsluta med rättika. Salta mellan de olika lagren om du vill. Vrid lite med pepparkvarnen över också. Häll över ansjovisspadet - det är också salt, tänk på det. Jansson ska vara lite salt men den ska också gå äta...
Häll över 2 dl vispgrädde och lägg på några smörklickar.
Ställ in i ugnen, mitten, 45 minuter.
Ta ut och kontrollera mjukheten på rättikan. Om den känns hård låt den gå en kvart till. När du bedömer att det är ca 10 minuter kvar, ha ev på resten av grädden om det behövs, strö över ströbrödet och låt den gå ca 10 minuter, kolla så inte ströbrödet bränns.
Rätten ska få fin färg. :) Denna Jansson stod i ugnen nästan en och en halv timme innan den var mjuk nog att passa frun på Lilltäppan. Det var ändå en liten kärna i rättikan, å andra sidan blev det väldigt gott..! Min rekommendation är ändå att förkoka rättikastrimlorna 10 minuter innan du lägger ihop rätten.

Jag tycker i ärlighetens namn att rättika är lite svårt. Den blir ibland mjuk på en gång och ibland tar det hur lång tid som helst! Jag har provat koka strimlorna eller skivorna i vatten 10-15 minuter innan jag använder de, men det har hänt att de blivit lite för mosiga i gratängen. Vilket jag å andra sidan föredrar än om de är hårda, men...undra om det har med skördetid att göra..? Någon som vet?

Så här gör jag mitt "ströbröd":

LCHF-ströbröd

100 gram mandel
100 gram solroskärnor
50 gram sesamfrön

Mixa alltsammans i matberedare med kniven monterad till ströbrödsliknande konsistens. Förvara i kylskåp.

Jag använder det här hela tiden till allt möjligt. Att panera fisk, t ex strömming, helt oslagbart. Går slänga ner i ett brödbak som mjöl också. Användbart i ett LCHF-kök alltså. :)



4 kommentarer:

Unknown sa...

Jättegott! Recept på ströbrödet sparar jag! :)
Det beror säkert på skördetid på rättika! :)
Ha en fin tisdag!
Kramar!
//Lana
P.S.
Ha inspirerats av din kyckling och lagat den! Kommer ut på bloggen snart och givetvis ska jag länka till dig! :)

monkan sa...

Tack!
Jag använder ströbrödet ofta faktiskt. Och Janssonen har vi ätit upp...gott! Och kycklingen åt jag som matlåd igår, mmm
Kram /M

Mitt liv som fru L sa...

Gud vad sugen jag blev på jansson nu! Håller med dig att rättika är svårt, vet inte vad det beror på! Ibland smakar det jättegott och ibland inte...

Ha fin fortsatt vecka :)
Kram C <3

monkan sa...

Jag vill gärna ja rättikan mjuk, men Janssonen bar grymt god trots att den var lite lite hård...
Kram /M