VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 29 december 2012

Långpannebröd och renfile i marinad

Till julen gjorde jag ett formbröd med aprikoser, valnötter och juligare kryddor; det gav mersmak med nötterna i brödet. Nu har jag bakat ett plattare bröd med nötter och frön som blev riktigt bra. Det behöver inte stå lika länge i ugnen som formbrödet, bra om man har lite bråttom! Bitarna blir dock lite tjockare än om man skivar ett bröd och i alla fall jag behöver vara lite försiktig med mackor så jag inte tror att jag kan leva på det...

Nöt- och frörutor, 12 bitar

3 äggvitor

1 1/2 dl mandelmjöl
2 1/2 dl valfria nötter/frön (hacka gärna stora nötter något)
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl hela linfrön
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 msk fiberhusk

3 dl gräddfil
50 gram smält smör

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret, låt svalna.
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Blanda alla torra ingredienser.
Rör ned det smälta smöret och gräddfil, blanda ordentligt.
Vänd ner äggvitorna med varsamma men kraftiga rörelser till allt blandats.
Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt.
Gör en ruta av smeten ca 20x25 cm och ca 1 1/2 cm tjock. Blöt en degspade och släta ut degen om du vill.
Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter.

Avnjut med en skiva smör och varför inte en halv avocado med lite salt och lime på?

Jag har fasat ut bregott från mina mackor och numera skivar jag med osthyvel en skiva äkta smör på mitt bröd. Eller två. ;)




Detta är min frukostmacka! Jag äter också ett mosat kokt ägg med varmt smör på...och en kopp kaffe med mjölk och grädde - har försökt utan mjölk men inte gott...



Jag laddar inför kvällens lyxmiddag när vi ska prova ett vin, vinnörd som jag ska bli! Ut vill jag inte idag; det yr snöblandat regn utanför fönstret...

Längst ner ser ni också renfilen som ligger i marinad. Visst ser det gott ut? Chili, vitlök och färska kryddor (oregano, timjan och basilika) och massor med olivolja - ren är inte direkt fett...En liknande brukar jag göra med lamm också men då kompletterar jag ibland med vin och citron.

Färska örter och renfile delad i tre bitar

Här ska det ligga och gotta till sig hela dagen!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Brödet låter väldigt gott! Måste också baka och ladda upp frysen med olika LCHF-bröd! :)
Renfilé låter mycket gott! :)
Ha en underbar lördag! Och njut av god lyxig middag ikväll! :)
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Det var gott!
Kram /M