VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 26 december 2012

Nu är det en annan dag!

Sådärja, då var det liksom över! Jag är nu glad ägare av en mandolin - nu ska här spelas i köket! - och en kökstermometer utan sladd plus Robbie Williams cd Take the crown; den ska spelas varje dag till konserten i sommar. ;)

Slarvat alldeles för mycket - min kropp gillar inte det - även om det bara är lite smått; söt senap på skinkan, potatis och på tok för många tryfflar. Och slank inte K: s chokladkola med in i munnen på julafton? Mmm, flera...priset för alla dessa onödiga kolhydrater är en svullen mage och en fisig sådan...och det sedvanliga krypet i benen. Inte värt.

Julen avslutades igår med en "ris à la Malta". Hade tur att sonen hade två kompisar hos sig som gärna åt julmat tillsammans med oss, bra för nu är det bara skinka kvar! Sedan gick jag ner med efterrätt till dem (i ärlighetens namn hade jag sötat deras men bara en gnutta) och gu va gott de tyckte det var! De tror nog än att det var risgrynsgröt i den. Maken trodde det var det...

Detta recept finns nog lite varstans i bloggvärlden och jag kommer inte ihåg var jag såg det första gången. Är ingen Keso-älskare så jag har tänkt att det inte var nåt för mej, hehe.

Jag tömde en förpackning keso i en sil, sköljde med kallt vatten så att bara "kornen" blev kvar, ställde in i kylen för mer avrinning. Precis innan servering vispade jag grädde, tillsammans med lite vaniljpulver. Blandade den vispade grädden med den avrunna keson. Jag hade i apelsinfileer i bitar också och serverade i röda glas - juldagen var det ju! Och avslutade därmed julen.

Dessutom tyckte jag det var gott, smakade inte keso alls!

Nu ska jag strax ta bussen till ett köpcentrum i närheten, innan jul såg jag två par skor som absolut behöver ingå i min garderob och nu hoppas jag på några procents rea i alla fall...



4 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Sweet lord vad skönt att julen är över...den har varit riktigt jobbig :(

Känner igen det där med att bli dålig magen av att äta fel...Bara på`t igen vettu!

Kram C

monkan sa...

Ja nu går vi mot nya ljusa tider. Typ. ;)
Kram /M

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

God fortsättning!

monkan sa...

Tack detsamma!