VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 23 december 2012

En snabb tryffel, kanske?

På Facebook, Mat & Hälsas sida, hittade jag dessa enkla tryfflar. Jag halverade receptet och smaksatte lite annorlunda. Tillvägagångssättet var enkelt, passar mig!

Sistaminutentryffel, 20 stycken

100 gram mörk choklad, minst 70%
1 dl vispgrädde
1/2 tsk vaniljpulver
1-1 1/2 msk valfri sprit
1 tsk smör
1 tsk honung

Koka upp vispgrädden och ställ åt sidan.
Bryt chokladen i bitar och lägg den i en matberedare med kniven. Tillsätt 1/2 tsk vaniljpulver och spriten. Låt maskinen gå och häll grädden genom matarröret. Klicka i smöret och honungen.
Kör till en jämn smet.
Häll över i en skål och ställ att svalna. Rulla kulor när det är bra konsistens.
Rulla kulorna i hackade nötter eller kakao eller något annat gott!
Jag rullade i rå kakao.

Hittade en choklad som bara innehöll tre ingredienser; kakaomassa, rårörssocker och kakaosmör. Fanns med 71 och 85 procent. Till tryffeln använde jag 85 procentaren.

De här tryfflarna blev riktigt goda. Ojoj!

Nu ska jag steka köttbullar - i ugnen - och när ugnen blir ledig ska skinkan in i den. Maken städar och ska ta in granen.

Fullt ös. Snart är det över.



Inga kommentarer: