VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 2 december 2012

Pepparkakor

Nu är snart första advent förbi. Även en julallergiker som jag uppskattar stjärnor i fönstret och julstakar på bordet. Alldeles särskilt när inramningen är ett snötäckt landskap utanför fönstret. Idag har det dessutom varit sol och blå himmel - inte illa!


Dagen till ära har jag låtit Franska trions julsånger snurra på Spotify. Leta gärna reda på dem om du har Spotify, helt klart lite annorlunda...

Igår hann jag inte med det jag tänkt, tog lång tid med naglarna och restiden blev lite struligare med snön på vägarna fast - eller kanske därför - jag åkte kollektivt. Ruskigt kallt var det också så när jag kom hem lagade jag middag och sedan var soffa, filt och raggsockor prioriterat...

Men idag har det blivit en del gjort! Har bakat pepparkakor! Använde mig av Birgitta Höglunds recept men sötade med kokossocker istället och stötte nejlikor och kardemumma av den enkla anledningen att jag inte hade mald hemma. Som vanligt alltså. De smörade lite vid gräddningen men de blev ändå riktigt goda. Rätt nöjd faktiskt för det innebär att jag kan ha med det på julafton och äta till glöggen och kaffet under Kalle Anka-timmen. :)

Till middag serverades en enkel fiskgryta med smak av saffran och till den hade jag bakat brödbullar. Ökade en aning på bikarbonatet (3/4 tsk) och hej hopp vad de höjdes! De passade väldigt bra till fiskgrytan som innehöll både fänkål och saffran.

Pepparkaksdegen påminde en aning om "vanlig" i konsistensen.

Här får kakorna bo några dagar till dess de är uppätna...









8 kommentarer:

Unknown sa...

Mmm...gott, gott med pepparkakor! Måste också baka nästa helg! :)
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Ja det är trevligt ibland med en kaka till kaffet även om jag normalt inte saknar det. Men pepparkakor hör ju verkligen december till!
Kram /M

Mitt liv som fru L sa...

Tusen tack för dina kommentarer i min blogg...nu det varit jobbigt! Det är guldvärt! <3

Blir sugen på att prova din pepparkakor! Hmm får se om jag orkar...

Kram C

monkan sa...

Ta de lugnt du bara :) och sköt om dej!
Kram /M

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Så gott med pepparkakor. Jag gjorde det receptet för ett tag sedan men misslyckades med gräddningen (plattade inte till dem ordentligt) så insidan blev ogräddad. Men det är sånt som händer. :-)

monkan sa...

Hehe, bakningen är ju ibland lite trial and error, så man får lära av misstagen!
/M

Unknown sa...

Dessa pepparkakor är riktigt goda :)
ska baka en ny omgång idag tror jag allt ;)

monkan sa...

Ja de var goda. Jag behöver fler. :)
/M