VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 6 juni 2012

Bästa citronsillen


Citroner är vackert!

Nu på förmiddagen har jag lagt in sill till buffébordet. Jag ska bara ha en sort, men en av de godaste jag vet. Återigen får jag tacka min mamma för receptet, det har varit med i många år!

Citronsill

4 avrunna, urvattnade saltsillfiléer (210 gram avrunnen vikt om du som jag använder inläggningssill ur konservburk…)

1dl vatten
1½ dl strösocker

Saft av 3 citroner

10 kryddpepparkorn
2 små morötter
1 liten gul lök
Tunt skivad grönt av liten purjolök
½ dl finklippt dill

Sjud vatten och socker till sockret smält. Låt kallna.

Skiva morötter, lök och purjolök tunt. Hacka dillen. Krossa kryddpepparkornen grovt i mortel.

Pressa citronerna och blanda med den kalla sockerlagen.

Skär sillen i mindre bitar. Varva sill och de andra skurna ingredienserna i en glasburk. Ta i pepparkornen och dillen. Häll lagen över.

Låt stå i kylskåp 2-3 dagar innan servering.


Alla ingredienser klara till citronsillen

Inga kommentarer: