VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 12 juni 2012

Fisk- och räkmousse

Gjorde en fisk- och räkmousse till buffébordet. Också den måste förberedas - jag gillar det som går förbereda och ha klart - förutsatt att kylen räcker till! Det här är en mousse som blir lite grövre, men den är väldigt god. Har en frisk smak av lime och man gör den på kokt fisk så den behöver inte stå i vattenbad i ugnen. Den innehåller gelatin (två av mina rätter på buffébordet innehöll gelatin, fiskmoussen och gräslökspannacottan, om man har vegetarianer som gäster bör man tänka på att de kanske inte äter det! Fanns en vegetabilisk gelatin i affären men jag tyckte den innehöll så mycket olika stabiliseringsmedel att jag inte ville köpa den...dessutom var tillagningsanvisningarna av "du-måste-prova-dig-fram-slaget" och det hade jag inte tid med!) så jag skrev på menyn att de innehöll gelatin så fick var och en avgöra om de ville äta eller inte.


Vi åt rester dagen efter. Men lika gott och lika snyggt!

Fisk- och räkmousse

8 hg torskfilé
1½ dl äkta majonnäs
1½ dl creme fraiche
1 dl chilisauce
½ dl finklippt dill
½ msk paprikapulver
1 lime, rivet skal av
3 hg skalade räkor + ev räkor till garnering
5 blad gelatin

Till kokningen: grönt från en purjolök, dillkvistar och 1 msk salt

Koka fisken med purjo, dill och salt ca 12 minuter. Låt svalna i spadet.

Hacka räkorna och lägg i en stor bunke. Ta ur fisken och mixa i matberedare tillsammans med majonnäs, creme fraiche, chilisauce, paprikapulver, dill och limeriv. Lägg fiskröran i bunken med räkor och arbeta in räkorna. Smaka av med salt, peppar och ev cayennepeppar.

Blötlägg gelatinbladen i 10 minuter. Krama ur dem och lägg dem tillsammans med lite av fiskröran i en kastrull och värm på svag värme till bladen smält. Får inte koka!

Blanda gelatinröran ordentligt med resten av fiskröran.

Klä en form med plastfolie. Pressa ner massan och låt stå kallt minst 6 timmar.

Fiskmoussen passar också som sommarlunch tillsammans med en grönsallad och en god romsås. För visst måste det väl bli sommar snart?

Allt var inte LCHF på buffén. Min dotter hade (enligt sin sambos önskan och det var ju honom vi firade!) gjort en cheesecakebrownietårta. Den är inget för mig, hehe, så det blir bara bilder på den!



Ryktet säger att den var god...!


Inga kommentarer: