VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 23 juni 2012

Midsommardag

Ja så var aftonen över! Den tillbringades hos grannarna, på deras altan, insvepta i filtar ända till solen gick upp på andra sidan vägen...

Sedan, väl i våra sängar så var katten besvärlig...trampade runt på täcket, kråmade sig, tvättade sig och klev runt igen. Hoppade ner, pep vid fönstret, jag fick stänga det, upp på täcket igen, klev runt, ner för att krafsa på gardinen...Då tog jag upp honom, gick ner och slängde ut honom! För han ville inte gå ut själv...men halv fem på morgonen kan även en snäll matte få nog!

Av förklareliga skäl så blev det ganska sen morgon, hmm, inget inbjudande väder heller, det gråa har kommit tillbaka. Så maken har placerat sig framför tennis på någon av de otaliga sportkanalerna och jag har gjort en paj till middagen och därefter placerat mig vid datorn. Egentligen borde jag städa syrummet, där är så stökigt!

För kvällens middag får bli rester av sillunchen från midsommaraftonen som jag kompletterar med en ansjovispaj och några nykokta ägg!

Eftersom jag var förkyld i början på veckan så kom jag av mig en aning i sillförberedelserna jag tänkt gjort...så igår fick det bli en snabbinlagd variant där jag använde mig av 5-minuterssill och matjessill. Tog hälften av 5-minuterssillen till inlagd, skar rödlök och krossade kryddpeppar och använde lagen den låg i. Den andra hälften blandade jag med creme fraiche, vitlök och dill till en vitlökssill. Enkelt och bra, fast gubbröran är min favorit!


En liten midsommarlunch för två personer.


På mitt "nya" loppisfyndfat gubbröra, majessill, gräddfil och ägg.

Tantens gubbröra

1 burk matjessill (200gram)
2 ”nästan” löskokta ägg
1-1½ dl creme fraiche (eller majonnäs)
1 liten rödlök
½ dl fint hackad dill

Salt, peppar

Skölj matjesfiléerna och låt de rinna av. Skär de i små bitar. Hacka äggen och rödlöken. Blanda allt med creme fraiche (börja med den mindre mängden) och dillen.

Om du tycker det behövs, blanda i mer creme fraiche. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer: