VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 11 juni 2012

Brödet med tillbehör

Det var kul göra en buffé där de flesta delarna var LCHF-anpassade. Självklart så hade jag också "vanlig" mat på bordet men inte mycket! Det enda jag inte åt var potatisen, morötterna, festbrödet och efterrätttårtan. Men jag hade kompletterat brödsidan med Erikas Mandel- och valnötsbröd och Birgittas fröknäcke, fast jag gör det ju lite annorlunda.

Förutom det hemmagjorda smöret och en stark prästost så hade jag dessutom gjort en grekisk fetaoströra att ha till bröden. Det är en god röra, den enda nackdelen är att jag längtar till Grekland när jag äter den...

Fetaoströra

150 gram fetaost
1 vitlöksklyfta
1-2 röda chili, typ spansk peppar
Lite olivolja

Mixa osten, vitlöken och pepparfrukterna. Ta gärna med en skvätt olivolja. Om man kärnar ur chilin blir det något mildare, vill man ha den het så kan kärnorna vara kvar.



Fetaoströra, vackert färgad av den röda chilin


Bakade brödet i blommiga pappersformar

Att komponera en buffé är inte alltid det enklaste; allt ska passa hyfsat ihop och hur mycket ska man göra? Men ju mer sorter man har, desto mer måste man göra av allt och desto mer blir kvar! Ett tips är att begränsa sorterna, göra det man vet man kan och är bra på. Och tänka att: Om en rätt tar slut så finns det annat att ta av! Vilket inte alltid är helt enkelt, haha, även för en "van" buffémakerska som jag! Så vi har ätit rester hela helgen...

2 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Vad fint att göra brödet i blommiga pappersformar.

monkan sa...

Ja visst är det trevligt! Perfekt "gå bort present"!