VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 30 december 2012

Lyxmiddagen


Lördagens lyxmiddag blev verkligen en väldigt, väldigt god middag! Wow, jag gillar verkligen när jag är bra! Jag lyckades med allt. Ja. Framförallt timing - att få allt klart samtidigt - och att inte översteka köttet. Tackar min make, för jag använde en julklapp jag fått av honom, en termometer som man sticker in i köttet (eller vad man nu tillagar) och den visar temperaturen på sekunden. Att jag inte haft en sådan förut!?

Gourmetmåltiden

Renytterfile är en rätt så tunn filé - en ren är inte så stor som en ko eller älg - och behöver inte lång tid i pannan! Jag stekte de till de var 48 grader, därefter virade jag in de i folie och där fick de vila ca 5 minuter medan jag gjorde klart blomkålsmoset och dukade fram. Om kött får vila en stund i folie så "stannar" det och även om det är ganska röd/rosa så rinner det inte så mycket då.

Till detta fantastiskt möra kött serverade jag en murkelsås. Säger bara mmm. Blomkålsmos med lite broccoli i, mixat med smör, grädde och lite riven ost. Och för att få en aning sötma (istället för t ex gelé) till köttet så marinerade jag tomatklyftor i en gnutta god balsamvinäger och massor med god olivolja.

Drycken till

Vinet från Vinlådan passade utmärkt till. Så nöjd. (Hehe, nu får jag sluta berömma mig...) Det hade en gnutta strävhet men var fylligt och minsann, anade jag inte en aning honung i eftersmaken...med vinerna kom ett informationsblad och däri även tips på mat. Det ekologiska vinet vi drack till detta kom från Lirac-distriktet i södra Rhone. Det är såhär jag gillar att äta och dricka; när mat och vin samspelar!

Tack för informationsbladet, så jag får lära mig!

Och något efter maten...

Vi åt en god smarrig efterrätt också; den hamnade här, en dag före vi åt den men publicerad dagen efter...älskar datorer och i-Pads...

4 kommentarer:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Det ser underbart ut! Murkelsås lät speciellt tilltalande!

http://bakasockerfritt.blogg.se/

Mitt liv som fru L sa...

Mmm så gott, det vattnas i munnen! Måste prova murkelsås!

Termometer, värsta överkursen ;) Jag känner på köttet eller så ser jag att det är klart...det du ;) Många års nördig träning bakom det!

Gott nytt år!
Kram C <3

monkan sa...

Det var gott! Förut brukade min mamma plocka egna murklor - när de hade landställe - nu fungerar det riktigt bra med de konserverade på burk!
/ M

monkan sa...

Vissa saker lyckas jag inte lära mig...typ känna när köttet är klart! Och ja, prova murkelsås!
Kram /M