VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

fredag 28 december 2012

Choklad- och lakritspannacotta med hallon

Här kommer ett tips på en nyårsefterrätt!

Vi åt "lyxmiddag" lördagkväll och dit måste såklart höra en lyxig efterrätt! Jag är ett stort fan av pannacotta och nu kände jag att det var dags att använda lakritspulvret jag köpt. När man äter LCHF, ja, då är det rätt mycket fett i maten som gör att man blir ganska mätt...och stora gräddiga efterrätter efter en god gräddig sås blir ofta lite för mycket för Lilltäppans fru. Men en liten gräddig efterrätt brukar minsann slinka ner!

Choklad- och lakritspannacotta med hallon, 6 portioner

1 1/2 gelatinblad
3 dl vispgrädde
50 gram mörk choklad, minst 70 %
1 1/2 tsk lakritspulver
1 krm vaniljpulver

Blötlägg gelatinet minst 5 minuter.
Koka upp grädden med lakrits och vanilj. Rör ordentligt så att allt löser sig. Låt grädden koka lätt några minuter.
Ta av från plattan och låt det svalna en aning.
Krama ur gelatinbladen och lös upp de i grädden.
Bryt ner chokladen i grädden och rör ordentligt till allt är smält och blandat.
Låt svalna lite till och häll upp i 6 fina små glas eller koppar.
Täck med plast och ställ in i kylskåp minst 4 timmar.

Hallontoppingen

1/2 gelatinblad
1 dl frysta (eller färska) hallon
1/2 dl vatten (eller sött vin, jag hade 1 msk och resten vatten)

Blötlägg gelatinet minst 5 minuter.
Koka upp hallon och vatten/vin i en liten kastrull. OBS, vätskan ska inte koka bort utan snarare ska hallonen vätska lite mer.
Ta av från värmen och låt svalna något. Krama ur gelatinbladet och rör ned det i hallonröran. Fördela över de kalla pannacottorna.
Ställ de kallt minst två timmar till.
Ta gärna fram de en stund innan servering.

(Det går också utmärkt att bara garnera med hallon precis innan servering, men geléytan har lite impfaktor. Ännu finare blir det om man silar av saften från bären och bara använder saften till gelén och garnerar med nya hallon vid servering. Riven choklad och ett grönt blad hade förstås också varit snyggt..!)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Oh, så gott! Pannacotta är så enkelt och ändå lyxigt! :)
Ha en fin kväll!
Gott Nytt År!
Kramar!
//Lana

monkan sa...

Pannacotta är den godaste efterrätten jag vet! När jag jobbade som kallis brukade jag göra 100 st i taget...
Kram o gott nytt år!
/M