VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 15 december 2012

Snål-Monkan fyndar

Idag har vi fyndat. Vi har köpt inredning till vår blivande walk-in-closet. Byggmarknadens julkalenderlucka den femtonde december erbjöd hela 33 procents rabatt på inredningen vi ska ha. Jag har laddat för detta hela veckan. Eftersom vi aldrig fick ritprogrammet och uträkningsprogrammet att fungera fullt ut ritade vi och skrev lista med artikelnummer. Jag gjorde det på två papper. Då skulle vi ha varsitt att plocka efter när vi var där. Effektivt, typ.

I morse var jag liksom på nålar. Vaknade tidigt. Byggmarknaden öppnar klockan nio. Vi åt frukost och sedan började jag trampa. Flyttade pengar från sparkonto till spenderkonto. Borstade tänderna. Rev ut de två listorna från kollegieblocket och la de i väskan. Maken gjorde kaffe. Kaffe? Nu? Vi måste åka. Maken märkbart irriterad. De har inte öppnat än, sa han. Hmm. Jag tänker inte vara där tio över, sa jag, och ha tio andra före.

Tio i var vi där. Då upptäcker jag att ett av plockpapprena är blankt. Panik! Jag har ett kvar i blocket! Jag går ut i snålblåsten och ställer mig framför byggmarknadens entré, maken vänder om för att hämta pappret.

Jag står först i kö men jag är inte ensam. Är inte snabb nog in, kommer tvåa. Skiter i pappret, plockar det dyraste först - ibland har jag sjukt bra minne - och tar alla sjutton trådhyllorna som finns uppställda... Sedan ger jag mig på "småpryttlarna". När maken kommer med det saknade pappret är jag nästan klar. Hehe.

En timme senare lastar vi av inredningen hemma. Nästan allt fanns, en trådhylla kort, men det är ingen katastrof...bokstöden till kökets bokhylla fick vi beställa med rabatten.

Men gästrummet är fullt av norrlänningar så det blir inget garderobsbygge förrän på måndag kväll. Kliar i fingrarna.

Igår bjöd jag ovan nämnda norrlänningar på Italieninspirerad middag. Inspirerad - kopierad så gott som - från Annika Dahlqvists kokbok jag fyndade härom veckan.

Snittade en skåra i kycklingfiléen och fyllde med en bit getost och rullade parmaskinka runt. Gjorde flera fileer. La allt i en smord ugnsform, blandade nypressad apelsinsaft och soja och hällde över. Sedan in ugnen på 200 grader till de var klara, en dryg halvtimme.
Då hällde jag av spadet från formen i en kastrull och blandade med grädde och crème fraîche och det fick koka en stund.
Jättegott!

Serverade till ett broccoli- och blomkålsmos och en sallad med saffransmozzarellabollar.

Ikväll ska vi gå på restaurang med ungdomarna. Det är just nu värsta ovädret ute...blöt otäck snö som åker runt åt alla håll och kanter. Just nu skulle jag gärna välja en hemmakväll vid öppna spisen...



Monkan dukar som hon vill...


Riktigt god kyckling - apelsin i såsen var gott!


December, klart mozzarellan ska smaksättas med saffran! Dessutom passade det bra till kycklingens apelsinsmak.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Skönt att allt gått smidigt och du fyndat det du behöver! :)
Den här rätten kommer jag att laga till veckan! Bestämt i stunden jag läst ditt inlägg! Perfekt för mig som fortfarande inte kan steka... (glasskivan kommer !!!!21/12!!!!)
tack tack för kanonbra recept!
Kramar!
//Lana

Mitt liv som fru L sa...

Haha, gud vad jag har skrattat åt ditt inlägg! :D
Lite pensionärsvarning på att vara först i kön i affären ;)Du är rolig du!

Maten ser jättegod ut!
Kram C

monkan sa...

Kan tänka mig kokosmjölk här faktiskt! :)
Kram :M

monkan sa...

Jag vet, men jag ville verkligen va med å slåss om inredning till överkomligt pris... :)
Har varit nöjd hela dan! Hehe.
Klassisk kyckling, god!
Kram /M