VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 4 september 2012

Majonnäs

Upptäckte att jag inte har med något recept på majonnäs. Hehe, kanske har du ett eget favoritrecept. Jag gör en ganska enkel variant - men jag har en fiffig skiva till min matberedare som gör det väldigt enkelt att göra majonnäs. Perfekt!

Majonnäs

2 äggulor
1 tsk-½ msk dijonsenap
½ msk vitvinsvinäger
½ tsk salt
vitpeppar, mald ur kvarn
ca 3 dl neutral rapsolja

För bästa resultat: ungefär samma temperatur på alla ingredienser.

Montera majonnäs-skivan i matberedaren. Om du inte har en sådan här fiffig sak så använd kniven till matberedaren.

Lägg i allt utom oljan. Sätt på locket och kör några sekunder. Häll sedan oljan i en fin stråle genom matarröret till allt blir tjockt och fint. (Jag har dessutom ett hål i mitt matarrör, så jag kan hälla i all olja och så rinner det fint hela tiden!)

Hemgjord majonnäs är otroligt gott och innehåller inte en enda onödig tillsats! Den går dessutom förvara i en burk i kylskåpet 2-3 veckor men så länge blir den aldrig kvar i mitt LCHF-kök...

3 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Jag kör ett likadant recept fast jag utesluter vinägern. Annars är våra recept lika :)

Kram C

Unknown sa...

Gör något liknande med stavmixer! Det är ju sååå gott med hemmagjord majonnäs! :)
Kram kram
//Lana

Unknown sa...

Min tjocknar ju inte D: