VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 20 september 2012

Gråpäron i pajen

I vår trädgård står ett päronträd. Gråpäron. Maken äter många päron direkt från trädet, jag tycker de är både hårda och sådär, faktiskt. Men kanske i en paj? Här hittade jag ett enkelt recept på en äppelpaj, skrev ner det och skrev fel...

Tyckte det smakade lite mycket kokos, hehe, och tänkte att nästa gång minskar jag på det. Nä, just det, var inte så mycket kokos i originalet. Gillar man kokossmak däremot så är det helt ok! Jag har köpt en liten springform, bara 12 cm i diameter (tack för tipset!) det passar utmärkt här hemma eftersom jag inte vill äta så mycket "sötsaker", även om det är utan socker...

Gråpäronpaj 2-3 pers

4 gråpäron

35 gram sötmandel
35 gram kokosflingor
35 gram smör
Drygt 1/2 krm vaniljpulver

Smörj en liten springform, 12 cm, med smör. Skala och kärna ur päronen, skär de i mindre bitar. Lägg de i formen.
Kör sötmandel, kokosflingor och smör i en matberedare med kniven monterad så du får ett smul.
Lägg smulet ovanpå päronen och platta till.

Grädda i ugnen, 175 grader, ca 15-20 minuter.

Servera med vispad grädde.

Och i en paj blev päronen jättegoda!
Återigen det grekiska söta vinet från Lefkas. Eftersom det bara är lite sött passar det utmärkt till efterrätter som är naturligt söta. Hur mycket LCHF vinet är vet jag inte...hmm...

4 kommentarer:

Unknown sa...

Oh, vad gott! Det måste jag också testa! :)
Ha en fin fredag!
Kram kram
//Lana

Sonja Kidron sa...

Ohlala, det här var visst också en riktig läckerbit!! :)
Ser hur mumsigt ut som helst!

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Mums det ser så gott ut! Vad roligt att du hittade en liten form :)

http://bakasockerfritt.blogg.se/

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Åh, vad gott!
Vårt päronträd har gett frukt för första gången i år, tyvärr bara tre päron varav två redan fallit av... men kommande år ska jag göra paj på päron. :-)