VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 26 juni 2014

Att sälja ett hus del två och en Räkcocktail

När jag och maken försöker sälja något - förutom på Blocket - så blir det alltid strul. Om det är någon naturlag som slår till just på oss vet jag inte men något verkar det var. Väldigt många människor har tittat på vårt hus. En del akut-visningar har det också blivit, men än vill ingen köpa det. Och alla runt omkring oss är förvånade. (Utom jag då) Nu blir det en sista visning på måndag - innebär att vi får städa igen - och händer inget då så blir nästa försök i augusti. (Mäklaren har aldrig varit med om att två budare dragit tillbaka buden på samma objekt och jag undrar varför man lägger ett bud om man inte är riktigt intresserad?)

Bloggtorka
Det är en anledning till min dåliga uppdatering här. Kvällarna går åt till att älta eländet...fast en del gympa har jag försökt mig på; det är ett bra sätt att inte tänka på huset!

I söndags tog jag mig en aning i kragen och producerade den här veckans middagar: auberginegratäng, köttgryta med mandel, köttfärsbiffar, rättikagratäng och en grund till fiskgryta!

En trevlig förrätt i sommartid
När vi hade gäster för ett tag sedan så gjorde jag räkcocktail till förrätt. Det blev väldigt uppskattat. Det är en förrätt som man delvis kan förbereda och dessutom väldigt vacker! Jag serverade den i fina cocktailglas och så hade jag dukat med gammalt porslin och virkade löpare. Det är så svårt att fota en dukning men jag var i alla fall väldigt nöjd!



Rhode Island-dressing 4 personer förrätt

1 1/2 dl majonnäs
1 dl gräddfil
1/2 dl chilisås med så lite socker som möjligt!
2 msk torr sherry (kan uteslutas men det blir gott med det)

salt och cayennepeppar

Rör ihop alla ingredienser och smaka av med salt och cayennepeppar. Den kan gärna stå och mogna ett par timmar i kylskåp.

Räkcocktail 4 personer förrätt

3 hg skalade räkor (räkor i lag behöver rinna av ett dygn i kylen)
8 gröna sparrisar
1/2 röd paprika
Dill till garnering
Blandad sallad

Skär av sparrisarna så de inte blir så långa. 
Koka de några få minuter i lättsaltat vatten så de blir lätt al dente men inte mjuka. Kyl med kallt vatten; hit kan du förbereda sparrisarna.
Skär ut fyra långa paprikastrimlor och spar till garnering. Hacka resten i små bitar.

Vid servering:
Lägg blandad sallad i botten på glaset/tallriken. 
Strö över paprikbitarna.
Fördela räkorna på salladen och paprikan.
Fördela Rhode Island-såsen över, garnera med sparrisen, paprikastrimlorna och dillkvist.

Instagram
Jag finns på instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er!

Inga kommentarer: