VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 10 augusti 2014

Den goda fetaostsåsen

En vecka ledigt från bloggvärlden - har inte läst några heller! Instagram har jag använt men inte så mycket som jag brukar! Kallas semester...

Blomma mot vägg i Gråberg, dotterns Paradis.

Men först!
Peter LeMarc. Magiskt den där lördagen för en dryg vecka sedan. Magiskt. Lycka.

Norrbotten
Fyra dagar i Norrbotten, fyra härligt varma dagar då vi njöt och mådde bra. Min mamma bjöd på surströmming en dag och det var precis så gott som det brukar vara, eller förresten, godare! 

Vi sprang på lite loppisbutiker, en del små fynd, ja, och vi hann en sväng på Nolia-mässan där jag köpte ett tennarmband, orange, och fyra ostar från Skärvången till bra pris!

Var en stund på Pite havsbad, vadade ut i det långgrunda, varma vattnet, men inget bad..!

Vi bodde hos två goda vänner och en kväll hade vi grillmiddag där och det kom fler gäster - gäster som vi träffar då och då där uppe och de är lika trevliga varje gång! 

Jag lagade middagen, ja nästan, för maken och värden grillade. Ernst fläskfilé, den med korv inuti och bacon utanpå, lika gott denna gång också. Matig potatissallad (som värdinnan fixade efter mina order, hehe) och en fetaostsås som alla hyllade! Så här kommer receptet!

Monkans fetaostsås 10 pers

300 gram äkta fetaost, gärna den från Lesvos!
5 dl crème fraiche, 34% 
2 vitlöksklyftor
1 röd chili, i mindre bitar (mild sås - skrapa ur kärnorna, det hade jag gjort)
Lite god olivolja

Montera matberedare med kniven i. 
Kör igång maskinen och släpp ner vitlöksklyftorna genom matarröret, då hackas de. Tillsätt chilibitarna på samma sätt.
Stäng av maskinen och bryt ner osten i den. Kör igång den så osten smulas. Om det ser "hårt" ut tillsätt lite olivolja så mixas den lättare.
Blanda ner crème fraîchen och kör tills allt blandats. 

Den kan stå klar i kylen och mogna några timmar, rör bara om den innan servering.

Hemma igen
I morgon är det allvar igen. Håhåjaja. Så idag har jag bakat två sorters matbröd, gjort köttfärsbiffar och förberett en del inför veckan. 

Ska chocka semesterkroppen med en core i morgon efter jobbet. Hmm...

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er! 

Inga kommentarer: