VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 17 augusti 2014

Tonfisk och asiatisk dressing

Jobbat en vecka nu; en aningen trälig sådan så nu hoppas jag nästa vecka blir bättre! 

Helgen har gått fort, vi var på middag i fredags och snäll värdinna hade gjort special till mig eftersom det var risoni (pasta) i huvudrätten. Omtänksamt eftersom det ännu finns de som tror att "det ska gå över" men det kommer det tyvärr inte göra...jag mår verkligen inte bra på gluten eller spannmål!

Igårkväll tog vi oss in till söder och hejade på fyrtiotusen löpare som sprang midnattsloppet! 

Geting
Igår blev jag stucken av en geting. Såg det inte utan det stack till som f-n ovanför hälen fast jag trodde det var spännet på mina birkenstock jag kom åt och när det inte slutade så kollade jag och tog ut en tagg. Blev svullet och rött (och jag trodde det var en växttagg...) och lite nässelutslag så maken fick gå ner och köpa antihistamintabletter. Sedan kom en smart person på att det var en getinggadd jag tagit bort. 
Vad de är giftiga! Är ännu, ett dygn senare, aningen svullen men nu kliar det vansinnigt..!

Tonfisk
Igår hittade (köpte) vi två fina bitar färsk tonfisk som vi beslöt äta med en asiatisk grönsallad. Tonfiskbiffarna vägde nästan 250 gram styck och jag är inte vansinnigt stor i maten...

Tonfisk ska bara vändas i den heta stekpannan! Den ska var röd inuti! Annars blir den torr och då är det bortkastade pengar! 

Ett kryddsmör med lime och chili och rostade, svarta sesamfrön till tonfisken. Och även den bäste lyckas med att översteka tonfisken en aning men den var lite rå i mitten i alla fall och hann inte bli så torr. 

Asiatisk salladsdressing

Saft av 2 lime
2 msk olivolja
2 msk sesamolja
1 msk ekologisk tamarisoja - socker- och glutenfri 
1/2 msk honung
3 röda tunt strimlade chili
1-2 msk riven färsk ingefära
1-2 hackade vitlöksklyftor
1 knippe färsk koriander, hackad
1 knippe (thai)basilika, hackad

Naturella cashewnötter som du rostar i stekpannan

Till två personer
Halva sallladsdressingen
150 gram blandad sallad

Skölj och torka salladen. Precis innan servering blandar du i dressingen och lyfter runt salladen. Garnera med nötterna.

Att man väntar med dressingen är för att syran i den gör att salladsbladen snabbt "vissnar" och det ser inte så fint ut!



Tips!
Använd hela dressingen till 400 gram strimlad vitkål och två strimlade paprikor. Jättegott!

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er!





Inga kommentarer: