VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 26 oktober 2014

Bästa söndagen! Och en söndagsstek.

Denna söndag är för mig årets bästa dag. Det är den dag när den tappade timmen äntligen är tillbaka! Jag tycker att vi borde ha vintertid året om, den riktiga tiden. 

Vardagsmotion
Livet i lägenheten går vidare. Kartongerna blir färre och färre. Ordningen bättre och bättre. Varje tidig vardagsmorgon - om det inte regnar - travar jag iväg för en rask promenad till jobbet. Tar en dryg halvtimme och det är vansinnigt skönt börja dagen så. Och - om det inte regnar - så går jag hem också. 

Och maten..?
Matlagningen är enkel just nu. Omeletter står högt i kurs, det går fort, går variera och blir alltid gott. Gjorde pizza en kväll, det var länge sedan, ugnen är lite olik min gamla (som var ett riktigt j-a måndagsexemplar och ibland blev för varm och ibland för kall) förmodligen är denna nya ugn så mycket bättre! 

Mustig marinad till rostbiffen från ugnen.

Lyckligt kött
Idag har jag ändå kört in en rostbiff i ugnen. Lång dag ger långt kok! Köttet är från Glada Lådan; gå in på www.gladaladan.com och kolla! Finns en Stockholmslåda för dej som bor i storstan! Ännu har vi bara ätit av färsen och den har smakat bra! Gräsbetat och ekologiskt, ja, det ÄR skillnad.

Marinerad rostbiff

Krydda rostbiffen, ca 1 1/2 kg med salt och peppar. Stick in en köttermometer och stek i ugn, 125 grader, till den innertemperatur du vill. Jag vill ha rosa, låter den inte gå över 60 grader!

När köttet är klart, ta ut det och vira in i folie så det får vila en stund medan du blandar ihop marinaden:

1 1/2 dl gluten- och sockerfri soja 
1/2 dl rödvinsvinäger
1 msk honung - valfritt
3-4 pressade vitlöksklyftor
1/2 msk grovt krossad svartpeppar
1/2 msk torkad timjan (eller en knippe färsk!)

Lägg det varma köttet i dubbla plastpåsar och häll över marinaden. Knyt igen påsarna, lägg i en bunke och ställ kallt i kylskåpet. Låt marinera i minst två dygn, vänd på köttet ett par gånger.

Servering: ta upp köttet och skiva det tunt. Sila marinaden. Koka upp den och blanda med crème fraîche, låt puttra en stund. 
Smaka av och servera till köttet.

Söndagsstek med planering
Denna rostbiff är gjord nu medan jag skriver och eftersom den ska ligga i marinaden i minst två dygn så blir den inte denna söndags middag, hehe. I så fall skulle jag gjort den i torsdags och haft en mycket lindrig middag idag. För det är så jag ser på långkok, det är snabbmat! Men planering är A och O, det är då det blir enkelt! Och denna rostbiff är enkel! Den ska serveras på fredag hade jag tänkt! 

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er!
 







Inga kommentarer: