VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 23 november 2011

Annan snabbmat snabbare

När jag läst tomatsoppereceptet etthundratjugosju gånger i soffan så meddelar maken att han ska träna på läktaren imorgon (läs ikväll) och ska åka direkt från jobbet dit. Ingen middag hemma alltså.

Sorry Jamie, ingen tävlan denna onsdag!

Därför blev kvällens middag för mig och sonen (upptinad) gräddig kycklinggryta med nykokt farfalle, liten grönsallad och varmt vitlöksbröd. Det tog mig mindre än en halvtimme (fusk med mat i frysen, men jag hade iaf gjort den själv), jag hann duka och tända ljus på bordet. Ingen efterrätt, nänä, men det finns en tvåhundragrammare dajmmjölkchoklad att mumsa på till kaffet senare. Hahaha! Och inte blev det särskilt stökigt i köket heller.

Men Jamie, Jamie jag kommer igen! Tycker det är så tokigt med dina halvtimmar – men va f-n! – vi kanske har olika klockor? Eller tänk om det verkligen är jag som är sjukt långsam? Tänk om jag ska kolla med maken hur han kan klara det? Det ska nog ske så småningom…

Jamies allra godaste snacks tänker jag ge er; det är ju snart fredag! Från en av hans första böcker men jag smakade dem första gången hos Johanna.

200 gram skalade mandlar (jag köper färdigskalade; Jamie tycker nog det går fortare om du skållar dem själv). Dem steker du i massor med olivolja i en stekpanna till de blir snyggt bruna. Häll upp i en skål och vrid över flingsalt och chiliflakes. Mycket av båda. Servera varma/ljumma – då är de ooootroooligt goda!

Och nu är det så här; i morgon kväll ska jag svettas till hög musik i en sal – ingen matlagning. Fredag kväll ska jag ta på mig hatten och ta ett glas vin på lokal – det är hattens dag! St Catherine Day. Katarina, modisternas skyddshelgon har namnsdag.

Så kanhända slåss jag mot Jamie på lördag om jag orkar.

Inga kommentarer: