VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 30 november 2011

Hjälper det att fuska?

Jag har en jävla hosta. Är inte helt pigg, men jag kämpar och kämpar för jag vill verkligen inte vara sjuk!

Vad kan vara bättre mot en ruggig hals och frusen själ än en len tomatsoppa? Nä, just det. Och Jamie han har en som man lagar på trettio minuter – och då ingår en efterrätt!

TOMATSOPPA STORA KRUTONGER KNAPRIGA GRÖNSAKER & GUACAMOLE KRÄMIGA KATRINPLOMMON & SOCKERKAKSPUDDINGAR Sid 76
Detta är alltså en ”snabb” tomatsoppa utan krossade tomater på burk eller tetra. Det är billigare med tetra (och snabbare! Promise!) men nu är det inte tänkt att det ska vara billigt. Bara snabbt och gott.

Börjar med att fuska. Jag gör i ordning alla ingredienser till sockerkakan i förväg och lägger ned dem i matberedaren. Sparar tio minuter. Och förlåt Jamie, förlåt! Men jag fick inte tag på konserverade kärnfria katrinplommon i sockerlag? Vi har inte sådant i Sverige. Och jag vet att det inte är samma som torkade katrinplommon…men va fan.

Ett kg tomater lite drygt – körsbärs dessutom – gick däremot att få tag på, därav att det inte blev billigt.

Jag kör igång, tomater och ciabatta in i ugnen, hacka, hacka, hacka, hosta. Och strax framme vid matberedarmomentet. Haha, svisch och igång. Får en mugg glögg av maken, vi dricker just nu fjolårets för vi hittade en och en halv flaska som stod kvar i spritskåpet.

Och nu, jag lovar, jag ligger före. En stund. Sen tar hacket över. Så var det det här med chilin igen. Den vanliga spanska pepparn är ju inte så stark om man tar bort fröna. Det ska man. En till två i receptet. Blir modig och tar båda till guacamolen, när jag använde piri pirin häromdagen med frön blev det ju inte så hett, och de är ju heta påstås det.

Bestämmer mig för att i dag ska jag duka själv. Lägger upp guacamolen (hojhoj vad het den blev!)och grönsakerna på mitt snygga taverna-fat och slänger det på bordet. Springer fram och tillbaka som en furie och sedan mixar jag soppan med stavmixern direkt i kastrullen. Ett tips till dig, Jamie, är att skaffa en stavmixer så slipper du hälla den varma soppan två gånger i mixern och hålla för med handduken. En stavmixer, det borde finnas i varje kök!

Var ju inte så pigg idag, jag skyller på det. Men trots fusket så stannade tiden på trettiosju minuter och trettiofyra sekunder…ja, visserligen så hann jag efterrätten och icke att förglömma; duka, men ändå… Fattar inte. Och inte räknar jag in minutrarna det tar maken att röja efter mig i köket...!

Men okej. Om ni bara ska göra en enda tomatsoppa i ert liv, ja, då ska ni göra Jamies. Den var helt enkelt gudomlig (och då hade jag ändå lyckats glömma basilikan? Som om jag inte kan läsa recept, typ), det var den absolut godaste tomatsoppa jag någonsin ätit.

Men krämiga katrinplommon & sockerkakspuddingar? Glöm det. Fel ingrediens.

Nu ska jag kurera mig.

Inga kommentarer: