VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

fredag 6 januari 2012

LCHF

Låg sjuk första veckan i december, en otäck förkylning, med en hosta som fortfarande gör sig påmind! Då läste jag Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. Den handlar om det vita mjölets och det vita sockrets farlighet. Och att det är det som gör oss feta. I min febriga hjärna började en plan ta form. Tänk att bli av med mitt eländiga sockerberoende! På riktigt! (Under en vecka i sjuksoffan konsumerar jag lätt 200 gram godis om dagen. Säkert mer.)

LCHF betyder alltså Low Carb High Fat. Själva "vitsen" är att man liksom äter fett istället för de snabba kolhydraterna, man ersätter dålig mat med riktig mat! (Men vi är ju lärda att fett är farligt - svårt lära gamla hundar sitta!)

Så jag började. Köpte två kokböcker. Och här åts fett! Grädde i maten, smörstekt, olja på salladen, kött, fisk! Och gott! Och inte en godis i magen! Och fyra kg minus. Och fem cm minus runt rumpan. Och sex cm i midjan. Fantastiskt. Och julen inga problem. Inget ur chokladasken, inte mammas goda knäck. Duktig tant!

Men sen. De där knäcken i skåpet? På nyårsdagen bestämde jag mig för att prova. Haha! Tuggatuggatugga. Vilka goda knäck!

Och helt plötsligt kan jag knappt äta den feta maten. Värmde moussaka på jobbet och såg bara det feta...inte hungrig...på mat. Saknar bröd. Saknar pasta. Men gillar att midjan blivit smal. Blir osäker. Hur ska jag göra?

Bläddrade i Jamies kokbok. Blev sugen på att laga hans mat - och här pratar vi väldigt mycket kolhydrater, av helt fel sort!

Hmmm. Jag tänker. Nu ska jag ändå trappa upp lite kolhydrater för jag orkar inte träna riktig fullt, blir lite matt...det kan ju också bero på att jag haft ett träningsuppehåll pga den j-a hostan, men yr och så?

Vill ändå säga att jag faktiskt tror lite på LCHF ändå, mycket överviktiga går äntligen ner i vikt (alltså man blir inte lika hungrig jämt av den här kosten), personer med diabetes2 kan minska sitt insulin, många blir av med krämpor osv.

Men vad gott det är med Polly! Och nybakt bröd med smör som sakta smälter...

Det är svårt lära gamla hundar sitta!

3 kommentarer:

Helena o Vilja sa...

Jag tror mest på lagom är böst och inkomster som är = utgifter!! Således hälsosam mat i rätt mängd och motion är (enligt vad jag tror) bästa metoden! Jag vet att det är många som blivit av med sitt sockersug när de äter LCHF och att många går ner i vikt. Det är säkert ok att leva så ett tag men hur hälsosamt kan det vara att äta mycket fett och lite kolhydrater? Hur ser de ut inuti de som äter den kosten? Jag tror heller inte på lightprodukter och konstgjort socker, mm utan riktigt socker och riktigt smör i mindre mängd måste ju vara mycket hälsosammare!! Må så gott och ät en Polly men inte en hel påse (det är ju det som är det svåra ;-))! Kram

monkan sa...

Hejhej!
Om fett är det farliga och mjöl och socker inte det farliga (alltså supersnabba kolhydraterna) då borde folk inte vara överviktiga. Fetman ökar i samma takt som vi äter mindre fett. Kolhydraterna påverkar insulinet som är ett fettlagrande hormon osv. Det finns faktiskt ingen forskning som kan peka ut att fett är det som är farligt och ger oss högt blodtryck, högt kolestrol och andra hjärtproblem eller diabetes. Det är snarere tvärtom; kolhydraterna hjälper till bra att klonka igen kärlen. Sen tror jag också all lagom är bäst, självklart och jag avskyr ju konstiga tillsatser! Och när du äter fett tillsammans med kolhydrater (de snabba) då blir lagringseffekten dubbelt stor, typ...Mebn när man bantar utan fett får kroppen lätt spel; måste lagra fett inför svältperioden osv. Nu har jag läst så mycket om det här att jag blivit ganska övertygad men det innebär ju inte att jag måste leva så...jag menar folk röker ju fast de vet hur farligt det är!
Och mitt problem är ju detta: Jag kan inte ta en polly...inte med bästa vilja i världen!

Helena o Vilja sa...

Hej igen! Jag tror inte heller att fett är det farliga och socker och vitt mjöl inte det farliga men jag tror inte heller på att öka sin fettkonsumtion och ta bort kolhydraterna. Självklart är det bättre att äta långsamma kolhydrater, ersätta vitt mjöl, pasta, mm med fullkorn, dinkel osv. Men som jag skrev så tror jag ändå att lagom är bäst. Jag kan inte påstå att jag läst på om LCHF eller andra dieter (GI, osv) men forskningen är ju inte entydig när det gäller hur LCHF-kosten påverkar vår kropp på sikt. Det är kul att läsa din blogg om detta så att man blir lite uppdaterad om LCHF ;-) Lycka till! Kram!