VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 26 januari 2012

Kycklingrecept och korvkurs

Idag stod jag inne på Konsum – varm med mössa och fleecebrallor över jeansen – och stirrade som ett fån på kötthyllan. Vad ska vi äta, vad ska vi äta? Det är minsann inte första gången, haha, och det brukade normalt sluta med t ex ett par förpackningar färsk pasta med någon fyllning och sedan mager matlagningsgrädde som sås (man ville ju inte bli tjock!) och på väg till kassan en påse sött – för att stå ut!

Men idag. Helt annorlunda. Tänka, tänka, svettig som fan. Och så bara: kycklinglårfilé, benfri. En zucchini, färsk ingefära, lime, röd currypasta. För hemma fanns kokosmjölk och paprika. Ingen påse Polly, ingen Marabou dajmmjölkchoklad.

Jag är fullständigt övertygad om att detta har att göra med kosten. Mitt blodsocker är så jävla stabilt numera så jag nästan blir tråkig! God blev maten ändå, här är receptet.

Monkans currykyckling till 2 pers:

450 gr benfri kycklinglårfilé
1 lagom bit färsk ingefära
1-2 msk röd currypasta
1 vitlök
1 lime
400 gr krämig kokosmjölk
Kokosfett till stekning

Riv ingefäran och hacka vitlöken. Riv skalet på limen, spar den! Strimla lårfilén. Fräs lårfilén i kokosoljan tillsammans med ingefära, vitlök och currypastan, så allt får färg. Häll på kokosmjölken och bland i det rivna limeskalet och koka klart kycklingen på mellanvärme. Smaka av med salt.

Tillbehör:
1 zucchini i skivor
1 snackpaprika i ringar
Soja och fisksås och limen
Kokosfett till stekning

”Woka” zucchinin och paprikan så de får färg. Smaksätt med pressad lime, soja och fisksås. Servera till kycklingen.

Korvkurs

Igår var jag på korvtillverkningkurs (julklapp från maken). Vi var sju stycken och alla fick vi göra varsin sorts korv. Färskkorvar, alltså, inte falukorv eller salami. Mitt recept var viltsalscicca. Vi fick göra korvarna från grunden, t om mala det! Jättekul! Sedan delade vi korvarna i sju, så alla fick sju sorters korv (drygt tre kg) med sig hem. (Jag blir som ett barn, skitlycklig!)

Alla korvarna paketerade jag i fryspåsar när jag kom hem och märkte upp dem. Så in i frysen med dem. Öppnade den idag för att lägga in två matlådor – jiiz vad vitlök det luktade…i frysen…

Well, well, så är de säkert goda! Det får jag veta på söndag för då blir det familjemiddag med barn och respektive (så länge sedan!) och då tänker jag minsann tvinga de äta hemgjord korv!

Om man äter LCHF då måste man bara göra egen korv!!! Halleluja! Man vet precis vad man stoppar i, finns inte en konsistensgivare eller nåt stabiliseringsmedel eller nåt mysko smakämne eller färgämne. Fantastiskt! Och feta är de! Halleluja!

Och i morgon är det fredag – igen. Visst springer väl veckorna iväg?

Inga kommentarer: