VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 23 januari 2012

Kotletter

Middag på en kvart? Nehej, inte här, inte idag. Ugnen strulade, den har gjort så en gång tidigare, den får liksom inte upp värmen. Jag hade stekt kycklinglår – med skinn och ben – och champinjoner och lök. Det la jag i en ugnsform och över det hade jag en blandning av hemmagjord (jajamän, har i frysen) kycklingbuljong, krossade tomater och grädde och så toppade jag med ost och hej och hå, skjuts in i ugnen!

Ut en dryg halvtimme senare, såg gott ut, men låren var inte klara – det upptäckte jag när jag skar i ett. Seg kändes den också. Och vid bordet satt vi redan...så, suck och stön, svisch tillbaks in i ugnen, lite högre temp. Under tiden äter vi upp salladen som skulle vara till…och lite mackor. Jag får chansen att äta fröknäcken (inga mackor för mig!) med mycket smör. Sista omgången fröknäcke blev så fantastiskt spröda; gott men i det närmaste omöjligt att bre ut smöret, haha!

(Jag har ett minne av att jag som barn kunde äta smör direkt. Hmm. Har inte kunnat det på många år, men nu, nu vete f-n!)

Sedan hann jag steka upp kalvfärsbullarna jag rullat, och de fick eftersteka tio minuter. Då tänkte jag att nu måste kycklinglåren vara klara men det var de inte. Det puttrade inte ens i formen. Då åkte de ur ugnen och ner i stekpannan och nu står de och kokar på spisen. Men middagsbordet är avdukat. Sallad och fröknäcke med smör till middag? Tja, vad gör man? (Förmodligen steker jag plättar sen…)

Kalvfärsbullarna, morgondagens middag, de blev i alla fall goda!

Lillemors fläskkotletter

Det här receptet kommer från min morbrors sambo och via min mamma åt vi det rätt ofta i våra glans dagar, förmodligen tillsammans med ris eller potatis.

6 fläskkotletter, gärna med fett och gärna krav!
3 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
2 msk chilisauce

Sätt ugnen på 200 grader. Krydda fläskkotletterna med salt och valfri krydda (igår tog jag chili explosions, santa maria),lägg i smord ugnsform. Rör ihop grädden, creme fraichen och chilisaucen och häll över kotletterna. Sätt in i ugnen och låt de stå i en timme – mörare kotletter får man leta efter! Och enklare recept!

Igår serverade jag ugnsrostade grönsaker, bl a med morötter och jag tyckte det var så gott, men, snyft, sakta så smyger sig ett godissug på. Det är jättekonstigt (eller kanske inte) samma sak hände när jag åt surdegsbröd och när jag provade quinoa. Så bort, bort! Tillbaks till blomkål och broccoli!

Har varit lite trött idag, dels blev det sent framför teven, kollade på nya svenska serien Äkta människor och den höll på till klockan 23. Sedan har katten legat på, menar på, mina fötter hela natten. Varje gång jag sträckte ut bena så var han där. Han skulle bara sova på dem! Och jag var inte ens frusen om fötterna…

Och så var det ju det här med sextiotalskläder…jag vet mycket väl att Marilyn dog 1962. Och filmen utspelades 1956. Men en svart klänning hon hade på sig var mycket snygg!

Och filmen sevärd.

Inga kommentarer: