VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 15 september 2013

Lyxig fiskmiddag

Är just hemkommen från snabbvisiten till mamma över helgen. Även lillebror var med så det blev en riktig familjehelg. Lördagen hann jag ändå med att gå en sväng på "stan" med en gammal kompis och minsann hittade jag inte en tunika! En latte drack vi också - på Nodo, ett ställe som varje dag har en LCHF-rätt på menyn, bra där!

Sedan var det matlagning på hög nivå. Hämtat ur en kokbok från Allt om Mat  - ett enkelt men lyxigt recept! 



Ugnsbakad fjällröding serverad med blomkålsmos, stekta skogschampinjoner och sikrom

Rödingen görs så här:

En filé (ca 150 gram) per person med skinnet kvar och småbenen borttagna. Om fileerna är små kanske det behövs två per persson.

Sätt ugnen på 200 grader. Olja en plåt, gärna med olivolja. 
Salta och peppra köttsidan på fisken och lägg den med skinnsidan upp (köttsidan mot oljan). Baka den ca 10 minuter i ugnen. Kontrollera gärna fisken efter 5 minuter, om de är tunna kanske det räcker med fem minuter. Dra av skinnet och servera.

Stek kvartade skogschampinjoner i smör, när de är klara blanda i lite finhackad lök och hackad dill. Smaka av med salt och peppar.

Servera med blomkålsmos och en rejäl klick med sikrom. Det är gott att zesta citron över fisk och rom. 

Min mamma hade köpt vildfångad röding...den gjorde oss lyckliga!
 
Nöjd kock håller upp tallriken så gästerna kan fotografera...
 
Blomkålsmos
1 blomkålshuvud
 
Ansa blomkålen i buketter, lägg i kastrull och fyll på med vatten. Salta. Koka till kålen är mjuk, häll av i ett durkslag och låt blomkålen rinna av ordentligt. Mixa med en rejäl smörklick och lite grädde elelr creme fraiche till önskad konsistens.
Smaka av med salt, peppar och en aning cayennepeppar.


Nu väntar jag på att maken ska komma hem från Skottland, under tiden planerar jag lite middagar inför nästa vecka!