VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 16 november 2013

Shrimps Saganaki



Hittade stora, råa, frysta räkor som ska vara godkända. Jag är alltid tveksam för jag tänker ibland att producenterna luras, hmm. Men nu köpte jag. Har Grekland i huvudet - fråga inte varför - och blev sugen på Shrimps Saganaki; en god tomatröra/sås med räkor och fetaost och smaksatt med ouzo. Igår gjorde jag den så här:

Shrimps Saganaki, 2 pers

300 gr godkända råa jätteräkor med skal, tinade

500 gram krossade tomater (alt hela, men det stod bara krossade i mitt skafferi...)
1 hel kanelstång
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2-3 msk ouzo
Salt, peppar, chili explosions

150 gr äkta fetaost

Hacka lök och vitlök.
Fräs löken i smör/kokosfett utan att de får färg. Öka värmen och häll över ouzon, låt det fräsa ordentligt (luktar gott!).
Häll sedan på de krossade tomaterna, lägg ner kanelstången. 
Låt allt puttra på svag värme i 20-30 minuter, späd ev med vatten under tiden.
Skala räkorna, det är snyggt lämna skalet vid stjärten. 
Lägg räkorna på en tallrik och häll över raps- eller olivolja.
När tomatsåsen kokat klart, ta ur kanelstången, smula i 1/3 av fetaosten, rör om och smaka av med salt, peppar och chili. Mer ouzo?
Låt såsen stå kvar på värmen.
Hetta upp en grillpanna ordentligt och stek räkorna ett par minuter på var sida - det är så häftigt när de ändrar färg från grått till rosarött!
Fördela tomatsåsen i djupa tallrikar, lägg ned räkorna och smula resten av fetaosten över. Jag brukar ta lite torkad oregano över för att det ser fint ut!
Servera ett gott bröd till och kanske Retzina? 

När jag använder min grillpanna så låter jag det som ska stekas marinera en stund i olja (oliv här - ja, jag vet, inte steka i det, men...Grekland) för det är svårt klicka ner fett i grillpannan, maten fastnar!

Nu blev jag sugen igen!




4 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Det låter jättegott! Tyvärr har jag svårt att skala redan tillagade räkor så råa vet i sjutton som jag skulle klara av att hantera. Jag för överlåta tillagningen till någon annan när det gäller räkor tror jag. :-)

monkan sa...

Hehe, det går nog köpa råa skalade oxå!
Jag har faktiskt ätit den här rätten med "vanliga skalade räkor i lag" oxå!

Så räkor o vitt vin är inget för er? ;)

Kram/M

Unknown sa...

Låter så gott och fräscht! Mums!
Ha en fin söndag!
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Mycket gott! Kanel och ouzosmak och vi förflyttas raka spåret till Lesvos!

Kram/M