VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 26 juli 2014

Frukostmatlagning på Miramare

Vi har ju en liten hotellägenhet, med ett pyttelitet pentry, inklämt någonstans mellan garderob och säng och med en rörelsearbetsyta på ca 40 cm. Där steker jag egg-and-bacon a la Sjöhästen varje morgon.

Egg-and-bacon, andra försöket, bäst hittills.

Kökshyllan med vattenkokare och virkad duk. Stekpannan är egentligen en låg kastrull, dvs rostfri. Kräver sin kvinna steka i en sådan. Smör bränns snabbt. Övning ger färdighet och idag, andra gången bara, så blev den hyfsad. Notera multiverktyget på bilden nere vänster. Ok som stekspade. 

Sjöhästens egg-and-bacon är alltså att steka ägg ovanpå stekt bacon. Den stora svårigheten är att få ur frukosten snyggt ur kastrullen/stekpannan/eller vad det kan kallas...

OEeatery
Ikväll är det dags för besök på de två danskarnas restaurang. Lite finare, lite bättre, lite trendigare. De serverar medelhavskäk med endast ekologiskt eller organiskt och närodlat. Lagat med mycket kärlek och en numera nödvändig kontrast mot ibland lite för turistiserat grekkäk. 

För tyvärr kan jag ibland tycka att turisterna - engelsmän, holländare, tyskar, typ - tillåtits sätta för mycket prägel på medelhavsmaten...en sallad till maten är ofta delar ur en greksallad; men på en taverna fick jag strimlad sallad, vitkål och morötter med en liten youghurtdressing till och det var en befrielse! Och gott! Och dessa french fries..! Och paneringar..! Jag äter numera oftast grytor eller fisk där den genuina matkonsten/smaken finns!

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er!


Inga kommentarer: