VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 10 januari 2013

Sur-Monkan är lite avis

Avundsjuk! Jag är så avundsjuk!

Ikväll har jag en ensam-hemma-kväll. Maken är på hockey och sonen är på stan och dricker gratis-kaffe i fiket där hans kompis jobbar.

Eftersom jag faktisk gillar ensam-hemma-kvällar så gick jag förbi kiosken på väg hem och köpte två tidningar - nya Mat och hälsa och Allt i hemmet - kvällsmys! Nu när vi är så gott som färdigrenoverade så fullständigt frossar jag i inredningstidningar. Vill kanske jämföra..? Och det är då det börjar...

Jag blir så j-a avundsjuk!!! Här är paret med fyra ungar och nu har tre flyttat hemifrån (förmodligen till varsin innerstadsvåning i London eller New York) så den resterande lilla familjen behöver lite mindre och vill gå från hus till lägenhet. Då köper de en lägenhet på 220 kvadrat..!? Mindre? Hur stor var villan? Sedan inreder de skiten med hjälp av en arkitekt - för att hitta bra lösningar i den lilla lägenheten - och varenda pryl de stoppar in är en och en dyrare än hela vår renovering. Och skitsnygga.

Jag blir så j-a avundsjuk!!! Och i en förbaskat liten villa, bara 140 kvadrat, den är snart tvåhundra år och sjukt j-a pittoresk och varsamt nyrenoverad och en trädgård som de verkligen har tid pyssla med för trädgårdsarkitekten har gjort en lättskött variant på grön utelyx. Inget ogräs här inte - om det inte är inne med ogräs, förstås.

Jag blir så j-a avundsjuk!!! Och när posthuset byggs om till lägenheter så inreds det med designerprylar - alla såklart fyndade på auktioner och loppisar - och tavlorna på väggarna är av kända konstnärer från jordens alla hörn och en del verkligen köpta på plats i något av hörnen. På någon chic semester förmodar jag.

Och här sitter jag på min skrangliga IKEA-barstol eftersom fyndet på Blocketbevakningen låter vänta på sig. Surar. Tänker som maken brukar säga när han ser sig omkring i vårt nyrenoverade hus: varför gör ingen reportage hos oss..?

Men så ser jag mig omkring en gång till och tänker nytt: fy f-n vad fint vi har det! Och det syns att det bor någon här!













2 kommentarer:

Unknown sa...

Hi, hi...nu kom sur-Monkan fram! ;)
Du har det så otroligt fint och personligt hemma hos dig! Hoppas du har ändå snappat upp lite idéer från tidningar!
Sen vet man ju inte om de här människorna är lyckliga i sina dyra lägenheter med designade prylar/möbler!
Du har dina självdesignade kläder, eller hur? :)
Ha en toppen fredag!
Kramar till dig!
//Lana

monkan sa...

Hehe, en o annan ide får jag! Det sura aviset är nog att bo i stan står absolut högst på min önskelista och ibland känner jag att jag aldrig kommer att hamna där...
Jag överlever!
Kram /M