VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 11 januari 2014

Den franska kycklingen

Första fredagen efter fyra arbetsdagar; jag gillar fredagskänslan, jag! Hade dock en knepig fredag, låg i ofas med det mesta hela dan men fick ihop det till sist, puh! Hann precis till gympan och kunde rensa ur skallen! Och precis som jag önskat blev det bastu efteråt. Är egentligen ingen bastu-freak men en stund efter gympan och lite snack med andra är så skön nedvarvning efter gympan! Och veckan...

Fransk kyckling
Impulsköpte två kycklingbröst på Söderhallarna; blir lätt lite exalterad när jag går runt i mathallar! Hmm. 
Ett recept från Vinlådan åkte fram; en vinägerkyckling signerad Paul Bocuse, fransk berömd mästerkock. Enkelt, syrligt men himmelskt gott tillsammans med Chardonnayvinet från Juraregionen! Notera även det lilla antalet ingredienser; ändå så gott!

Nåja, min bild gör inte riktig rättvisa - som vanligt - åt kycklingen och såsen. 

Paul Bocuses vinägerkyckling, 2 pers

2 kycklingbröst med skinn och gärna med benet kvar och från så lycklig kyckling som möjligt, ca 300 gram styck (ca 200 gram utan ben)
Smör 
1 gul lök, finhackad (alt 4 schalottenlök)
1/2 dl rödvinsvinäger 
1 dl crème fraiche 
Salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader.
Salta och peppra på kycklingen.
Stek kycklingbrösten i smör, först med skinnsidan neråt så det tar färg, ca 5 minuter, vänd sedan brösten och stek ett par minuter till. 
Flytta över kycklingen i en ugnsform (om inte stekpannan/grytan är ugnssäker) och häll stekfettet över.
Låt stå i ugnen ca 20-30 minuter till de blir genomstekta, 70 grader i mitten. 
Sila av stekfettet/vätskan i en liten kastrull/stekpanna.
Håll under tiden kycklingen varm, t ex i eftervärmen av ugnen med luckan lite på glänt eller under folie.
Stek den hackade löken i fettet så den mjuknar lite men inte tar färg, ett par minuter. 
Tillsätt vinäger, låt puttra två minuter och tillsätt sedan crème fraîchen och koka ytterligare någon minut så att allt går ihop. 
Smaka av med salt och peppar - och ja, den ska vara rätt syrlig.
Häll såsen över kycklingen vid servering.

Jag valde att servera med en grönsallad och valnötsbröd. 
Tillsammans med vinet balanserades syran i såsen upp. Välj ett vin som har just en viss syrlighet. 

Att gifta smaker
Sakta men säkert så lär jag mig en gnutta mer om vin...tar tid men jag tycker att jag blir bättre och bättre. Kan berätta att jag för noviser låter jävligt säker, hehe! Inför en sommelier står jag mig nog platt dessvärre, hmm.

Men, jag vet att en syrlig maträtt behöver ett vin med viss syra. För syrligt balanserar syrligt! Samma sak med sött; en rejält söt efterrätt blir mindre söt med ett rejält sött vin! Ja, det är väl ungefär vad jag kan...hehe.

Samma princip som i LCHF, fett tar bort fett!

Tippen
Ett besök på tippen hanns med även idag - lördagsnöje. Nu har de börjat hälsa på oss.

Sköt om er!



Inga kommentarer: