VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 4 januari 2014

Råbiff

På Lilltäppan har vi inget emot att äta rött kött, ja alltså, av typen blodiga biffar. En oxfilé, en biff eller en entrecote ska enligt oss inte ätas genomstekta...och så visar det sig häromdagen att maken - jag har - aldrig ätit råbiff..? Jag blev minst sagt förvånad (vi har ju varit ihop i över trettio år...och jag har inte vetat!) men beslöt raskt att vi måste göra något åt.





Val av kött
Jag köpte innanlår av ekologiskt svenskt kött. Det går bra använda till exempel innanlår, oxfilé, rostbiff eller märgpipa, fransyska. Det ska vara magert kött, LCHF till trots..! Ska ju ätas rått.
Jag har en köttkvarn och kan mala själv, för det ska vara nymalt. Om man inte har det kan man be att de mal det i butiken, gärna två gånger ska det genom kvarnen. Har hört att det går mixa i matberedare men det har jag inte provat själv.

Mängd
Till förrätt ca 50-75 gram kött per person.
Till huvudrätt ca 200 gram kött per person.
Eller hur hungriga du och dina gäster är.




Tillbehör
Klassiska tillbehör är äggula, rödlök, fransk senap, rödbetor och kapris. Och trots att jag förberett meny och handlat och planerat så vad händer när jag öppnar kylskåpet och ska förbereda tillbehören. Gissa vad...jag saknar både kapris och rödbetor. Nu låter jag mig inte nedslås av något sådant - happens all the time - utan får väl hitta på något annat att lägga på tallriken.





Tillvägagångssätt
Börja med att montera köttkvarnen. Tog för mig dryga kvarten; så ofta använder jag den. Mycket tänka.
Ta fram tallrikarna och ta fram tillbehören. 
Skär köttet i strimlor/mindre bitar och mal det. Mal det en extra gång.
Forma så många biffar du ska servera, jag tog hjälp av en rund utstickare för att få de riktig snygga. 
Lägg de på tallriken. Salta och peppra. Gör ett rutmönster med vass kniv. 
Lägg tillbehören snyggt på tallriken. Jag la äggulorna i varsin liten kopp, det är annars klassiskt att lägga den på biffen i en liten fördjupning så den inte ska glida av och förstöra resten av uppläggningen...
I ställer för kapris tog jag chornichons. La också en klick majonnäs på tallriken. 
Och - a la Mannerström - en klick löjrom på köttet! 
Servera direkt, gästerna får gärna sitta och vänta vid bordet. Extra av tillbehören i små skålar på bordet är trevligt, finns alltid någon som vill ha mera sådant!
Resultatet
Utan att ljuga kan jag säga årets bästa! Hehe. Jag hade glömt att det var så vansinnigt gott. Ångrade att jag gjorde de som förrätt...Maken kommer att begära detta fler gånger och sonen var även han lika entusiastisk över råbiffen. Som han uttryckte det på sitt speciella sätt: Rågott!
 
Vinet
Vi lyxade med en finvinare från Vinlådan, en Brouilly denna gång. Klockren!



Sköt om er!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har aldrig ätit råbiff...och kommer aldrig att våga göra det! ;)
Är väldigt feg! ;)
Ha en fin trettondagsafton!
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Hehe, Lana, var modig! Det är så mycket godare än vad man tror!

Kramar/M