VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 6 maj 2014

Dagens soppa

Fem dagar att jobba denna vecka. Hmm. Nu har det varit fyradagarsveckor - ja till och med tredagarsvecka - en hel månad tror jag! Kallt ute är det också...

Beach 2014
Trot eller ej men min gympasatsning inför bikinisäsongen håller i sig! Släpar min rosa ryggsäck till jobbet för att kunna åka direkt till gympan nästan varje dag...är själv grymt imponerad och märker hur styrkan blir bättre och bättre. Armhävningarna! Hehe.

Vego
Har planerat in en massa vegetariska middagar den här veckan. Jag är absolut galen i kött så vegetarian lär jag aldrig bli, men...till och med jag anser att det äts på tok för mycket kött. Framförallt på tok för mycket spannmålsuppfött svenskt och för mycket billigt importkött. Ja ni kan ju det här! När det serveras kött ska det vara ekologiskt gräsbeteskött, eller hur? Viltkött är förstås det bästa..! Och man ska äta allt från djuret inte bara filè och biff...

Anyway...några middagar i veckan kan gott och väl vara vegetariska!

Grönsakspaj 
Så måndagen bjöds det på grönsakspaj med grekiska smaker - surprise! Typ sådan här. Nästan, fetaost och keso. Grönsaker ur kylen, rensning. :-)

Soppa
I dag blev det soppa, en blomkåls- och fänkålssoppa, gjord på samma Monkanvis som måndagspajen, dvs Cajsa Warg - man tager vad man haver... (Och inte helt igenom vego...häpp! Kycklingfond - går ersätta med grönsaksfond - och toppad med bacon men det var för att paketet var öppnat och behövde användas.) 

Börja med att fräsa 1 liten hackad fänkål och 1 hackad gul lök och 1 hackad vitlöksklyfta i smör. Efter en stund, häll över en skvätt vitt vin och 2 dl fond (kyckling eller grönsaks), låt det koka in lite. 1 tsk salt och sedan vatten så pass så det nästan täcker. Låt puttra en stund, lägg sedan ner 1 blomkålshuvud i buketter. På med mer vatten, men det behöver inte täcka för ju mer vatten desto lösare soppa...Lägg på ett lock, sänk värmen men det ska puttra och efter sisådär en dryg kvart borde allt vara mjukt! 2 dl vispgrädde får åka i på slutet och puttra med några minuter.
Ta av kastrullen från plattan, klicka ner 50 gram smör, vrid över svartpeppar ur kvarnen och mixa sedan allt ordentligt med mixerstav. Den ska bli helt slät! Smaka av med mer salt och gärna med cayennepeppar också. 

Blev en tisdagslyxsoppa som jag glufsade i mig, var så hungrig efter gympan! Vi var två stycken som åt och maken tog resten till matlåda!

Toppade med knaperstekt bacon men åt också ett LCHF-bröd med ägg till. 

Resten av veckan
På planeringen finns svampsås till pasta, chèvre-fylld zucchini och parmesanpanerad aubergine. Men på lördag slår jag till och bjuder maken på vinkokta musslor för då har vi bröllopsdag...(och fullt röj med skräp hela dagen och musslor går snabbt laga och vi är galna i det båda två!) 

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna! (Just idag så har mitt Instagram strulat och inte velat lägga upp mina bilder...)

Sköt om er!

Inga kommentarer: