VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 3 mars 2013

Kalvlever till fredagsmiddag

Kalvlever Anglais. Det är en rätt som placerar sig på min topp-matlista. Jag (som var riktigt besvärlig med mat till jag blev 25) har alltid gillat lever. Gräddig leverstuvning. Leverbiffar. Och leverpalt! Och i vuxen ålder kalvlever Anglais. Lever är mild i smaken, mör (men överstek inte!) och nyttig. Som ett kinderägg, tre i en!

Igår serverade jag Anglais-rätten såhär:

Kalvlever Anglais, 2 pers

400 gr kalvlever, krav om du hittar
1 liten röd ekologisk lök
6 skivor ekologisk bacon
1 msk ekologisk kapris
Smör till stekning

Ansa levern från hinnan, öppna med en kniv, stick in fingret och liksom lyft och dra bort den. Ibland får man börja om fler gånger, men det är ganska lätt ta bort den.

Skiva levern i drygt cm-tjocka skivor. Lägg åt sidan så länge.

Stek baconskivorna knapriga, låt de rinna av på hushållspapper.

Skiva rödlöken och stek den mjuk, låt den gärna få lite färg. Ta upp ur pannan.

Stek leverskivorna i mer smör, ett par minuter på var sida, vänd några gånger. Kontrollera så de inte blir för genomstekta, man ska ana lite rosa men absolut inte rött. För mycket stekt så blir de torra och det vill inte leverns vänner!

Lägg upp levern på fat, garnera med rödlök, bacon och kapris. Ringla balsamsirap över, eller rödvinssky. Servera med blomkålsmos. Jag hade både smetana och fet prästost i moset eftersom kötträtten bara har några bacon som fettkälla.

Balsamsirap

Häll 1 1/2-2 dl fin och god, gärna ekologisk! balsamvinäger i en liten kastrull. Låt den sakta koka ner till sirapsliknande konsistens. Detta kräver ständig tillsyn, för när den bestämmer sig för att gå från sirapskonsistens till att fastna i kastrullen, då går det fort!

Om man inte vill äta balsamsirapen som är ganska söt och innehåller en del kolhydrater går det bra att koka ihop en rödvinssky med lite fond i kalvleverstekpannan.

Ibland tar man olika beslut. När jag handlade häromdagen så beslöt jag mig för att köpa så mycket ekologiskt och kravmärkt som var möjligt. Det resulterade faktiskt i att dryga tredjedelen av min matkasse blev ekologisk. Hittade svenska, kravodlade tomater, dyra, hu! men de köpte jag ändå. Svensk kravruccola till samma pris som vanlig. Det gäller att flytta handen, och kanske köpa lite mindre om det känns dyrt.

Jag blir mer och mer medveten om olika saker om maten vi äter och miljön vi vistas i. Ju mer jag läser och lär mig desto mer måste jag tänka på hur jag själv gör. Ändrar mig sakta mot ett bättre sätt att leva. Fan nöjd!

Nu ska jag förbereda för kvällens middag när vi får gäster. Ha en bra helg, alla där ute!

2 kommentarer:

Sonja Kidron sa...

Oh, jag som älskar lever, det här låter ju heeelt fantastiskt gott!! :)
Det sparar jag!!

Ha en underbar lördag!
/ Sonja

Unknown sa...

Oh, vad gott! Lever är ju underbart gott! :)
Sparar receptet! :)
Ha en toppen lördag!
Kram kram
//Lana