VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 12 mars 2013

Kokosmjölk till vitkål


Livet i åttahundra

Ibland känns det som livet går i raketfart, puh, just nu är jag inne i en period när dagar och kvällar verkligen bara susar förbi. Det är något på agendan hela tiden...och jag hinner inte med! Det är alldeles för kallt ute, suck, middagarna är inte planerade, suck, ägg och mackor eller omelett, typ. Det är inte bra! I morgon ska jag ta itu med det...i kväll var det hattkurs, nu är svarta hatten klar förutom någon dekoration. Bild kommer senare. :)

Tror att katten är trött på vintern också. Han är huuur kelig som helst ena sekunden för att i nästa springa runt och leka kattunge...

Grädde i maten

Fler och fler skippar mejerivaror i LCHF-maten av olika anledningar. Kanske man inte mår så bra av dem, man kanske vill gå ner mer i vikt. Jag tillhör de som förmodligen (skriver förmodligen eftersom jag lärt mig att jag aldrig ska säga aldrig!) inte kommer sluta med grädde och crème fraîche..! Jag känner inte att jag blir riktigt mätt på bara avocado och aioli som fettkälla, t ex. Men jag blir såklart påverkad av alla duktiga och har börjat tänka mer och mer, hmm. Nu tål ju jag mejerivaror alldeles utomordentligt och verkar tillhöra de som kan banta med grädde...


Så om jag gör laxfärsbiffar med asiatisk touch så måste ju kokosmjölk passa, eller hur? Det är förresten en djungel; hur många burkar som helst med kokosmjölk innehåller stabiliseringsmedel...Santa Marias creamy i tetra klara sig och även kung Markattas (krav). Sorgligt.

Vitkål i kokosmjölk, 2-3 pers

Strimla 500 gram vitkål fint (mandolin om du har)
Strimla 1 röd paprika fint (mandolin om du har)
Strimla 1 salladslök fint (men svårt med mandolin!)

1 tetra krämig kokosmjölk
Fisksås
Osaltade cashewnötter

Blanda i en bunke:
Zest av en lime
Saften av limen
En pressad vitlöksklyfta
1 msk riven färsk ingefära
1 hackad röd chili eller flera drag med chili explosions
1 msk soja, ekologisk och gärna osötad

Rör ihop allt och blanda ner grönsakerna och blanda.

Rosta cashewnötterna i en stekpanna. Ställ åt sidan.

Hetta upp en stor stekpanna/wokpanna med kokosfett och fräs grönsakerna. Häll på en tetra krämig kokosmjölk och koka upp. Låt sedan allt småkoka till kålen är så mjuk du önskar. Smaksätt i slutet med fisksås, en suverän smaksättning, luktar fan men smakar ljuvligt!
Garnera med cashewnötterna.

Serverat till laxfärsbiffar och gurk- och löksallad och avokado, mycket gott, trots avsaknaden av grädde, hehe! Men jag måste äta ett ägg med smör innan läggdags annars håller hungern mig vaken..!





4 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Den där skålen med lime, citron och avokado gillar jag! Alltså jag gillar både skålen och innehållet!

Håller med dig: Suck för att det är kallt, suck för att man inte får ordning på maten! Men det vänder :)

Ska bli kul att se hatten! :)

Jag tål mejerier men väljer att variera mina fetter för att då känner jag att min kropp mår bäst. Jag tänker fortsätta är mejerier men inte lika mycket och ofta! Tycker du resonerar klokt kring det där, ät det du mår bra av! Sen om andra kör mejerifritt då får de göra det. Vi behöver ju inte ändra oss för att andra gör det!

Jag måste nog ge ingefära en chans, för det där lät jättegott! :)

Visst är det sjukt vad skit det stoppas i våra livsmedel...jag kör Kung markattas kokosmjölk. Samma är ju med grädden, den som inte är 40 % den är utspädd med vatten och sen tillsatt med karagen (förtjockningsmedel tror jag)...helt sjukt :( Här blir det bara 40 % :)

Ha en fin morgondag :)
Kram C <3

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Mmmm... kokosmjölk är gott i mat.

Jag tänkte testa att minska på mejeriprodukterna, men att sluta helt tror jag blir svårt. Det är ju så gott. :-)

Unknown sa...

Det gäller att hitta det MIN kropp mår bäst av!
Här har jag kommit till insikt och tror mig veta att ett mindre intag av mejerier blir bäst och lugnast men ost och smör kommer att återkomma ;)

Unknown sa...

Jag önskar att jag kunde äta mejerier och inte triggas av det och inte få ont i magen... så jag är lite avis på sådana som dig! ;)
Ost och smör fixar jag utan problem!
Håller med ovanstående att man ska hitta sitt eget sätt att äta! :)
Laxbiffar låter supersmarrigt!
Ha en toppen kväll!
Kramar!
//Lana