VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 18 mars 2013

Att filéa fisk

Jag gillar färsk fisk. Ibland köper jag hela fiskar och filéar själv. ;) Det är inte särskilt svårt egentligen, vass kniv och försiktighet med fingrarna! Jag har ingen riktigt bra kniv själv - presenttips - till just att filéa fisk utan tar mina vanliga...till små fiskar går det bra!

Här visar jag i tio bilder hur jag filéar en röding, den är oftast urtagen i butiken så det är bara ben och ev skinn som ska bort.

Häng med!

Att filéa en röding

Lägg fisken med ryggen mot dig. Skär bort huvudet, vinkla kniven en aning från huvudet och tryck till och skär.

När huvudet är borttaget, lägger du kniven under köttet, ovanför benet och för sedan kniven försiktigt men bestämt mot stjärten på fisken.

Typ så här! En filé klar!

På den andra filén följer du med kniven under benet, över köttet.

Mot stjärten och akta handen!

Dags att finputsa bort sidbenen som inte följt med.

Klart!

Lossa skinnet genom att lägga kniven mellan skinn och kött vid stjärten och för kniven lite, lite vinklad mot köttet och skär upp mot huvudet.

Nästan klart nu. :)


Skinn- och benfri filé!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Kanonbra beskrivning!
Jag är verkligen inte superbra på detta men sambon köpte en filékniv på Biltema som är helt galet bra!!!

monkan sa...

Tack!
Då ska jag tipsa min familj. Det är ju mors dag i maj..
/M