VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 10 mars 2013

Vann rätt låt?

Hehe, något Mello-fan är jag inte, men vinnaren - som ätit lågkolhydratskost och gått ner 15 kg - blev i alla fall omåttligt glad! Och det är svårt att låta bli glädjas åt sådan glädje! Men let's face it; världsfreden står nog inte och faller med en förlorad eller vunnen tävling även om några gärna tror det...

Gott med plock framför teven.

Själv satt jag i soffan och åt plockmat med en handduk över mina nya, fina zebrajeans, allt för att undvika spill, hehe. Ni vet som när man har köpt en ny vit tröja, har den på första gången, äter köttfärssås bolognese och squisch! så sitter tomatfläcken på tröjan och förblir där. Det ville jag inte skulle ske med byxorna!

Söndagsmiddag
I dag kommer sonen och hans sambo hit på söndagsmat. Jag ska laga grabbarnas nyårskyckling tänkte jag. Solen skiner utanför, få se om vi hinner ut och promenera i solskenet en stund! Men ska försöka hinna göra en efterrätt också!

Recept
Häromdagen gjorde jag så goda laxfärsbiffar, jag gav de en asiatisk touch. Jag hade köpt en färsk laxsida tidigare och på en liten del gjorde jag färs. Se receptet som en grund och smaksätt på ditt sätt!

Laxfärsbiffar 6 st

500 gram laxfärs
1 ägg
1-2 tsk fiberhusk
Saft från 1/2 citron el 1 lime
Salt
Peppar

Färs: skär laxfilen i mindre bitar, lägg i en matberedare med kniven monterad. Lägg med ägg, husk, saft och salt och peppar. Kör till en färs.

Forma 6 biffar och stek på svag värme till de är precis genomstekta.

Smaksättning: Chili, ingefära och salladslök. Sesamfrön till panering.
Vitlök, soltorkade tomater och basilika. Parmesan till panering.
Hackad dill och dijonsenap.
Grädde, äggula, senap och LCHF-ströbröd och det blir laxwallenbergare.

Ja, ni förstår, det går smaksätta precis hur man vill!

Sesampanerade laxfärsbiffar innan stekpannan.

LCHF-ströbröd

100 gram mandel
100 gram solroskärnor
50 gram sesamfrön

Mixa i matberedare till ett grovt mjöl/smul.
Förvara i kyl.
Använd till att panera fisk, kyckling eller när du bakar.


6 kommentarer:

Unknown sa...

Mmm...så gott med laxbiffar! :)
Vi får glada för hans skull! Grabben gjorde ju bra ifrån sig ändå! :)
Ha en fortsatt fin söndag!
Kram
//Lana

Mitt liv som fru L sa...

Jag är nöjd med vinnaren! Han är grymt duktig!

Laxbiffar, gud så gott! Vad mysigt kvällsplock ni hade igår! Mums :)

Ha en fin dag i morgon!
Kram C

Unknown sa...

Laxfärsbiffar mmm gott värre men sesamfrön o jag är inte helt goda vänner......tur de går att utesluta ;)

monkan sa...

Tack, söndagen var kanon! Ruskigt kallt dock, men vid spisen är det ju varmt, hehe ;)
Kram /M

monkan sa...

Oxå nöjd med vinnaren. Kan inte klaga eftersom jag inte röstar!

Laxbiff el fiskbiff är såna enkla rätter jag glömmer bort ibland!

Kram /M

monkan sa...

Man kan ju inte gilla allt! Sesam kan ibland lätt ta över smak tycker jag och brända är de Inge goda!

Kram /M